Kontakta oss

Reportage

SXS NORDIC – DELTÄVLING TVÅ I PITEÅ

Stämningen och peppen var på topp när deltävling två av SXS Nordic skulle avgöras på motorstadion i Piteå. 24 startade ekipage med 28 tävlande gjorde upp om segern i det populära eventet som drivs av racingföraren Mattias Ekströms företag EKS. Bakom tävlingarna står Can-am som sponsor och förutom en rafflande tävling fick undertecknad en uppleva en åktur jag ALDRIG kommer göra om igen! Häng med!

Race i blicken!

Vi på Sledtrax följer team 606 Marklund & Andersson där E-son står som huvudsponsor. Vi anländer tidigt lördag morgon, gillar man race och feta Side By Side så är detta ett event som bara måste besökas. BRP finns på plats med sin trailer och ställer ut sina snöskotrar från Ski-doo och Lynx.

Coola ekipage står uppradade efter varandra och man kan som nästan känna en nervös och fokuserad atmosfär på morgonkvisten när dem sista förberedelserna görs. Tim och Oskar är riktigt tystlåtna mot vad dem brukar vara och Tim lyser race i blicken. Nu är det nära!!

Bil efter bil besiktas inför tävlingen och ett racemöte hålls kl 8:30 där man går igenom förutsättningarna för dagen. Likt förra tävlingen kör man 3 st varv på den ca 5 minuter långa sträckan varav de sista varvet körs i motsatt riktning utan att deltagarna har fått sett banan innan. Man startar med några minuters mellanrum och slår sedan ihop alla tre tider till en totaltid, snabbaste totaltiden vinner. Alla bilar körs original förutom ratt, stolar och racebur, på så sätt tävlar man på lika villkor.

Stadion agerar både start och målgång, i övrigt finns 3 partier längs banan. I starten några hopp på crossbanan som sedan mynnar ut i ett klurigt skogsparti med ruskigt tighta gator och med skarpa svängar där man endast har några decimeter till träden på varje sida om bilen. Vidare går man ut i ett rally parti där de öppnar upp sig och här hålls farten till max, avslutningsvis kommer ett par nya hopp innan man når målgång.

I bilen med Sebastian Eriksson!

Undertecknad träffar Johan från BRP som illa kvickt erbjuder mig en plats i den 4-sitsiga Can-am Maverick för samåkning med Dakar stjärnan Sebastian Eriksson som lagt banan. Jag som är lite av en kontrollfreak och åkrädd av mig, (När man inte sitter själv bakom ratten) framförallt sedan jag fått barn i somras tackar vänligen men bestämt nej till Johan. Skam den som ger sig, han maler på och lättövertalade Sandberg tackar tillslut jaaa. Något jag minuter senare ska få ångra…

Foto: Anton Eriksson

Ett snabbt ombyte och en kortare men ack så viktig genomgång av Sebastian innan vi sätter oss i bilen, 6-punktsbälten knäpps och hjälmar med intercom tas på. Medans vi glider fram mot startlinjen är det mycket snack oss emellan, det skrattas och skämtas. Sebastian säger att det kommer gå fort men han ska köra safe på 80% av sin kapacitet vilket lugnar nerverna lite hos undertecknad. Gröna lampan lyser, pedalen trycks i mattan och det blir knäpptyst i intercom, fy fan vad fort det går. Jag är ärligt talat livrädd i denna stund. Trodde det skulle gå fort men inte såhär, det är insane och jag känner hur blodet rusar och adrenalinet gör att det bultar i hela kroppen.

Foto: Anton Eriksson

Livrädd i stunden!

Är flertalet gånger nära på att skrika ut i intercom att han ska stoppa så jag kan kliva ut… Så läskigt är det, håller nerverna i schack samtidigt som jag spänner hela kroppen. Att det går fort är en sak men att swisha fram mellan träd långt över 100km/h är ingen lek. En annan sak jag vill skrika ut är att han ska bromsa, vilket han också gör men som ni alla vet som kör bilsport ska man bromsa så sent som möjligt. Vilket även Sebastian är expert på…. typ 5 meter innan varje kurva, detta för att få bilen att niga ned skapa fäste och sedan gasa sig ur mot nästa raka… I slutet på skogspartiet säger Sebastian nu kommer vi ut på en lite snabbare del av banan.

Foto: Anton Eriksson

Nu slår de nästan slint för mig SKA VI ÅKA ÄNNU SNABBARE? Sebastian har verkligen stenkoll, han är ju en av de bästa i Sverige på detta men att sitta i en Maverick åka mot ett krön där du inte ser vart vägen tar vägen i sjuk hastighet är inget jag rekommenderar, inte ens till min värsta fiende. Flertalet gånger känns de som vi lättar från marken i sidled när vi sladdar i över 100 kmh.

Foto: Anton Eriksson

Vi går i mål jag LEVER… jag skakar som ett asplöv. Vilken känsla, vilken feeling och vilken chaufför Sebastian Eriksson är. Mäkta imponerade!! Sjukt cool upplevelse som jag ALDRIG NÅGONSIN kommer att göra igen. Johan på BRP rycker tag i mig och frågar hur de gått, han skrattar till när jag säger tack för upplevelsen men detta kommer aldrig ske igen. Han berättar då att han också åkt men aldrig kommer göra det igen och vi båda börjar skratta… En notis är att Sebastian var 5 sekunder saktare än den som var snabbast förta rundan, detta i en bil som är 4-sitsig mot de tvåsitsiga som man tävlar i och dessutom var vi tvungen att backa i en u-kura vi inte kom runt tack vara den långa hjulbasen, detta säger kanske er hur snabbt han körde…

Så hur gick tävlingen då?

Team 606 med Marklund & Andersson tar ledningen efter första rundan. I andra omgången åker teamet på en tjuvstart och får 10 sekunders tillägg och ligger därmed på en tredjeplats. I sista rundan kör man upp sig och slutar på en andraplats av 28 startade. Snyggt kör grabbar!! Vinnaren då i SXS Nordic…? ”precis som vanligt”  Team Oktan med Pontus Fredricsson som till vardags tävlar i Porsche Cup och kartläsaren Viking Lindström. Stort grattis till dem!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje vecka!

Försäkra din ATV via: SVEDEA

Kontakta din lokala Can-am handlare:

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

CROSSFIX

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen