Kontakta oss

Sledtrax testar

TERRÄNGTUR MED YAMAHA GRIZZLY 700 EPS SE

Igenom våra granklädda skogar och steniga stigar har vi nu testat terrängegenskaperna hos Yamaha Grizzly 700 EPS SE. Hur tar den sig fram i dessa olika terränger och hur körvänlig är den? Vi beger oss ut för att reda ut detta och dela med oss av våra intryck.

Mjuk och stabil färd

Det är nu semestertider och vi har hunnit använda denna fyrhjuling på gården till flera olika arbeten. Men nu när det finns mer tid så åker vi ut för att kolla läget i skogarna inför den senare planerade trädfällningen. För vi vet att de.nna Yamaha Grizzly 700 EPS SE kan jobba! Oavsett vad du ska göra med din fyrhjuling så vill du att det ska gå lätt, smidigt och enkelt, en sak som verkligen ser till att det blir så är servostyrning. En fantastisk uppfinning som gör det enkelt att styra i alla olika terränger och med enkla rörelser tar vi oss i den riktning vi vill.

Efter ett par timmar bakom styret blir man i regel ganska trött men med elektronisk servostyrning slipper man alla slag i styret som blir när man kör bland annat i skogsmark. När vi kör efter en skogsbilväg i lite högre hastighet känns det stabilt och tryggt, inga kast i sidled eller andra konstigheter utan det känns att man har bra kontroll.

Tryggheten i hydrauliska skivbromsar

Yamaha har även utrustat denna fyrhjuling med riktigt bra hydrauliska skivbromsar på alla fyra hjul. Detta ger en skön känsla i bromsen och den stannar riktigt snabbt när det behövs! Detta fyrhjulsmotorbromssystemet ger enorm trygghet i nedförsbackar, en egenskap som gör att körningen utförs känns säker även om det är lite brant och underlaget är ojämnt. Detta är helt klart en atv som känns pålitlig att sitta bakom styret på.

Mjuk och smidig växellåda 

En annan sak jag reflekterat över när jag kört är hur enkelt det går att växla. Stannar du i en lutning eller behöver backa och ta omtag kan växellådan gå trögt eller kärva på äldre fyrhjulingar så man får rucka den fram och tillbaka för att dreven ska linjera och växeln gå i. Men med Ultramatic växellådan går det riktigt enkelt att växla än fast det lutar lite grann där man står. Med on command drivsystemet kan du växla lekande lätt mellan tvåhjulsdrift, fyrhjulsdrift och Diff Lock med en enkel knapptryckning, både smidigt, enkelt och funktionellt, precis som vi vill ha det!

Säker kompanjon i skogen

Om man kör ute i terrängen finns det många hinder efter vägen som kan göra att det tar stopp på färden. På den här modellen är markfrigången riktigt bra, så det är liten risk att man blir hängande på stubbar, stenar eller grästuvor. Det gör att detta blir en väldigt lättsam och rolig maskin att köra i terrängen, alltså både kul och praktisk! Detta tillsammans med tryggheten både i bromsarna och servostyrningen gör att denna fyrhjuling inte bjuder på några ovälkomna överraskningar. Samtidigt som den är mjuk och fin i växellådan och smidig med sin korta hjulbas är detta en riktig iller i skogen. 

Försäkra din ATV via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din ATV via SVEDEA

Läs några fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Yamaha handlare:

MOTORHALLEN GÄLLIVARE

YAMAHACENTER ÖSTERSUND

MINAB

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen