Timmerkörning med YAMAHA GRIZZLY 700 är relativt vanligt här i Skandinavien. De flesta ATV används faktiskt mer för arbete än nöje och i många fall är fyrhjulingen det bästa alternativet för att dra fram virke ur skog och mark. Nu är det äntligen dags för vår nalle på Sledtrax att visa vad den går för. Enligt Yamaha är Grizzly 700 en stor stark björn byggd för tufft arbete. Om de stämmer? Det ska vi nu ta reda på, dags för Yamaha Grizzly 700 att bekänna färg.
En tidig gryningsmorgon några dagar in i augusti möter jag upp Lars från Yamaha. Området är i de djupaste jämtländska skogarna. En vacker gård omsvept av ödslig terräng. En plats där ljudlöshet lägger sig som ett lock och det enda man lyckas urskilja ur tystnaden är fåglarnas kvitter och vindens pinande sång.
Efter en kopp kaffe och lite planering så är det äntligen dags. Vagnarna vi ska använda idag till timmerkörningen är av två olika modeller, en mindre ekonomivagn fullt duglig för amatören d.v.s undertecknad och en proffsvagn som är lite mer rejäl byggd och passar för skogsbrukaren. Båda kommer från Lejab.
Påväg ut i skogen
Efter påkoppling av vinschar och lastning av motorsågar, yxor och övrig utrustning börjar vi rulla över en täkt via en grusväg. Något jag snabbt lägger märke till är hur smidigt maskin går med nedväxlingskittet och att smyga mellan träd och längs knöliga gamla ”stigar” är inget problem.
Några kilometer senare är vi framme och arbetet kan sätta igång. Motorsågen dras igång med ett par snabba ryck och stockarna kapas i lagom längd. Viktigt att tänka på är att behålla kultrycket när man lastar tungt. Dels för att behålla fästet på hjulingen men också för att vagn och maskin ska få så lite påfrestningar som möjligt, därför kan bägge dessa vagnar justeras i längd för att ge ett lämpligt kultryck.
Nu lastar vi
Lastningen på ekonomivagnen går okej med den bakre vinschen kopplat uppe på vagnen och med en lina runt stocken lastas timret på utan större problem. Att hjälpa till med lyftsax i vissa lägen gör det än smidigare att lasta. Utan några större incidenter men med något längre tid är ekonomivagnen lastad.
När vi däremot arbetar med den mer rejält byggda och konstruerade vagnen som har en justerbar kran visar sig det snabbt varför den kallas ”proffsvagn” här flyter jobbet på likt en timmerbil. Stockarna lastas på i rusande takt och med alla enkla justeringar och finesser på vagnen tar det inte mer än några minuter förens det dags att åka hemåt igen och lasta av i timmervältan.
Med lågväxeln inkopplat och fyrhjulsdriften påslagen drar Björnen med bravur den tunga lasten. Smidigheten och styrkan gör att Grizzlyn glänser, man känner knappt att man har något last bakom sig. Däremot något jag uppmärksammar när det blir mer trångt mellan träden och snävare svängar är servostyrningen, jag upplever den något trög vid smygande låga farter. Här gäller det att vara lite mer bestämd. Dock är det en smaksak helt och hållet. Förutom den lilla parentesen imponerar maskinen väldigt stor på mig när det kommer till tufft och tungt arbete.
Väl tillbaka lastar vi av på timmervältan och beger oss sedan tillbaka mot gården.
Sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Timmerkörning med YAMAHA GRIZZLY 700 står upp för sitt ryckte. Tillsammans med timmervagnar från Lejab glänser ekipaget när det kommer till tufft och hårt arbete i skogen. Maskinen tillsammans med dessa vagnar är riktigt hett alternativ för den professionella skogsbrukaren men även för stugägaren som vill dra fram timmer, ved och annan last.