Björnen sover björnen sover i sitt lilla bo… Nej!!, det gäller såklart inte denna grizzly som förutom namnet och sin råstyrka inte har så många likheter med en riktig nalle! Hur som så har björnen gått ur dvalan, fått sin första rediga tur i fjällen kring Härjedalen och såhär summerar jag intrycken på Yamaha grizzly 700.
Inledningsvis är maskinen i stora drag lik den grizzly som lanserades 2016 då den nya faceliften på modellen äntrade marknaden, ny 686 cc motor och en display är de som är nytt, tråkigt kan tyckas? Men varför ska ingenjörerna ändra på ett koncept som redan fungerar felfritt i stora drag?
Visst är den inte den busigaste av premiummodellerna med det är heller inte vad den är byggd för. Björnen är byggd för arbete, TUNGT arbete och där är det stenhård konkurrens men där ligger Yamaha verkligen i topp.
Hur är Yamaha Grizzly 700 att köra då?
Vi puttrar iväg med nallen, dagens mål är ett par vålar västerut från vår stuga, körningen ska växlas mellan skogsbilvägar, en gammal skoterled och marker med kuperad terräng och granskog. Maskinen ger direkt intryck av att vara oerhört välbyggd inget gnissel eller glapp. Kvalité är något Yamaha inte tummar på och ergonomin ligger helt klart i topp när jag testar olika funktioner och knappar längs vägen upp mot fjället.
Den nya större displayen visar all nödvändig information och mer där till. Allt är paketerat i ett tydligt format. Stabil gång i både motor, chassie och stadig väghållning hintar björnen när vi närmar oss avfarten.
Svänger av in på den gamla leden och tvärar ut en sväng i skogen. Här glänser grizzlyn, utväxlingen känns helt perfekt och även om högväxeln ligger i går det att smyga i riktigt låga farter. Perfekt vid tung last eller när man har en vagn kopplad. Vi testar även att smyga över en större stock, lägger i L växeln men skippar 4-hjulsdriften inga problem, stocken passeras utan någon krånglighet.
Just motorn är något som imponerat på mig vid vår första tur, dels att det finns gott om kraft när man pressar gasen mot styret längs vägarna, acceleration är alltid kul! Är man däremot i skogen och vill smyga är kraftpaketet minst lika snällt, vid lätt gas drar sig däcken fram i endast någon kilometer i timmen. Här har Yamaha verkligen lyckas med att få till en motor och ultramatic växellådan som inte ger avkall på vare sig funfactor eller arbete.
Vidare åker vi mot en större brant och det är läge att testa Yamahas on-command 4-WD och diffspärr, klickar i diffspärren och smyger mig sakta uppåt, känslan av att maskin ska tippa bakåt infinner sig. Matar med lugn gastumme mot styret och vidare vi far, ett härligt rus kommer när vi besegrat branten. Även markfrigången på 29 cm gör det relativt enkelt att smyga över sten och stubbar.
Summerat är undertecknad riktigt imponerad av vår första tur tillsammans. Visst vore det kul med en ännu busigare och snabbare maskin, men ser man till vad Yamaha Grizzly 700 är byggd för och kommer användas till så har vi fått en riktigt flygande start tillsammans. I kommande artikel kommer vi berätta om den extrautrustning vi monterat på och hur det kommer hjälpa undertecknad vid tunga arbeten i sommar.