Sommaren springer iväg i en ruskig fart och dagarna är fyllda med äventyr och jobb. På dessa jobb och olika äventyr har vi stundtals kunnat använda oss av vår björn från Yamaha. Det har blivit hög tid att släppa en delrapport om en av sommarens testmaskiner Yamaha Kodiak 450 EPS.
Vi har nu hunnit bekanta oss lite mer med Yamaha´n och både mil och timmar har hunnit ticka på. Vi har även fått hjälp av Yamaha i Luleå att montera på mer utrustning på maskinen som vi nämnde i förra artikeln. Vinschen bak är på plats och likaså hasplåtarna under maskinen.
Hasplåtarna har redan kommit väl till pass då vi varit ute och rekat av områdena inför höstens stundande älgjakt. Där har vi kunnat smyga över stenar som inte varit möjligt tidigare. Hasplåtarna från Yamaha ser välgjorda ut med bra finish och passform, känslan är att dom kommer hålla måttet under säsongen.
Vi har fått på en stor lastlåda fram som kommer hjälpa oss få med packning som behövs både till jobb och fritid. Skulle man mot förmodan vilja köra utan lastlåda en dag monteras den enkelt lös på 30 sekunder och lika snabbt är den på plats igen. Vi på Sledtrax tror nu att vi har den utrustningen som behövs för både bus, jobb och jakt under resten av säsongen. Den fjärrstyrda vinschen hoppas vi få använda senare i höst för att lasta storoxen under älgjakten.
Vi har vid ett par tillfällen hunnit arbeta ganska mycket med maskinen och kört både sand, jord och sten. Det som varit gemensamt för alla dagar är att vagnen varit lastad tungt och trots det har framkomligheten inte varit något problem. On command systemet tycker vi på Sledtrax är smidigt då det är väldigt lätt att byta mellan två och fyrhjulsdrift. Kommer man mot en brantare backe går det snabbt att ändra.
Vi har inte behövt använda diffspärren skarpt än men givetvis har vi testat det och man märker helt klart skillnad på hur Kodiaken tar sig fram. Så här långt måste vi säga att björnen klarat de olika momenten bra, och trots att det är en relativt liten motor så är orken ganska stor. Vridmomentet på motorns 421cc är över förväntan och även drivlinan känns välkalibrerad när man drar last. Maskinen upplevs jämn och fin utan att ha några hyss för sig.
Då Kodiaken är en mellanstor ATV är det ju någonting som får stå åt sidan. I det här fallet är det busfaktorn som inte blir lika hög som när du har en större och kraftfullare fyrhjuling. Är du ute efter en maskin med mer busfaktor men fortfarande en grym arbetshäst kan vi rekommendera fjolårets testmaskin från Yamaha nämligen Grizzly 700. Den är både högre och bredare, givetvis har du mer ork i den motorn också. Tills nästa reportage hoppas undertecknad att familjen fått hänga med ut på en heldag i skogen med allt som hör till!