Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 – SLUTRAPPORT

Denna mycket annorlunda vinter är snart att betrakta som avslutad. Vi kommer avnjuta några veckor till på snöskoter då det ännu finns snö kvar i fjällvärlden, men rundar nu av denna testkörning av vår Yamaha Mountain Max 154. Det är äntligen dags att svara på frågan om hur denna snöskoter varit att köra och hur den fungerat för oss, häng med!

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Vintern 2020-2021 blev konstig på många sätt. Det som varit mest påtagligt är avsaknaden av planerade skoterutflykter tillsammans med likasinnade. Men trots detta har inte moder natur legat på latsidan och snöförhållandena blev fantastiska direkt under försäsongen. Detta medförde rivstart för Yamaha Mountain Max som i ett tidigt skede fick sätta tänderna i riktigt djup snö. Vid denna körning är Yamahan riktigt trevlig att köra. Det är ett bra driv i mattan och kombinationen med schysst kalibrerade variatorer gör att kraften alltid finns där när man behöver den.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Vi har även fått bevittna att detta är en mycket pålitlig maskin som inte kräver mycket av ägaren. Den dagliga tillsynen resulterar i sin höjd i att man får spänna mattan och fylla på olja. Kedjespänningen sköts per automatik och så även spänningen av variatorremmen, kan tyckas vara detaljer med det känns väldigt lyxigt att inte behöva göra dessa justeringar. Sedan har detta visat sig vara en mycket driftsäker maskin. Listan med utbytta reservdelar är kort och fabriksfel är nästan obefintliga. Motorn har fungerat felfritt utan en tillstymmelse av misständning och drivlinan har fungerat i det närmsta felfritt. För att vara helt transparenta har vi fransat någon variatorrem, något som vi såklart ser kritiskt på. Men mycket går i detta fall att härleda till att lössnön lätt letar sig in på remmen vid rätt sorts snö. Något som man lättsamt åtgärdar med en bit av universallösningen silvertejp. Slutligen har vi fått byta slides oftare än vad man hade önskat, något som är en påminnelse om att hålla ett extra vaksamt öga på mattspänningen.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Körmässigt är detta en skoter som hamnar lite mitt emellan. Den är bra på så mycket men inte bäst på allt. När det kommer till klättring i branter täckta av lössnö då upplevs Mountain Maxen nästan som en kortare maskin. Jämfört med andra modeller i 154-155” segmentet har man lite svårt att bygga fart. Man känner att man kör ganska mycket på centerdämparen och i utbyte får man en riktigt rolig åktur då skidorna ganska tidigt börjar leta sig upp mot himlen. Detta är något som det finns bot på då Lockout funktionen på bakdämparen säkerställer att man tar sig dit man vill utan skidres. Men det krävs dock att man stannar och kliver av för att ändra dämparinställningen. En sak som funkar bra i teorin men som i ärlighetens man inte nyttjas ofta i praktiken, inte av undertecknad i alla fall.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Vidare är monorail boggien något som vi lärt oss uppskatta under vinterns djupa dagar och den är väldigt förlåtande när man exempelvis kör över gamla spår. Första gången vi hamnade i en sådan situation blev vi överraskade av att det inte slog något i fotstegen, utan det var som att mattan och boggien bara åt upp hindret. Och när man kryssar sig fram mellan träden upp för en fjällsida då är det med en otrolig lättsamhet som man byter riktning på skotern. Den är riktigt följsam och reagerar bra på den input som ges i fotstegen. Men på andra sidan myntet får man erkänna att monorail boggien inte håller måttet när snön nu bytts ut mot det hårdare slaget. Att göra en brant skråkörning på hårt packad snö är på sin höjd görbart och man får vara försiktig för att inte dyka ner med bakdelen.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Utrustningsmässigt kommer Mountain max original med bra avvägda förvaringsmöjligheter. Bakom dynan är det en rymlig väska som rymmer det nödvändigaste och framför styret har man ett mindre fack som är lättåtkomligt samt har riktigt bra uppvärmning. Sedan får vi hoppas att Yamaha till kommande år utvidgar sitt utbud av extrautrustning. För om än man kommer riktigt långt med standardutrustningen är det alltid bra att kunna anpassa skotern efter egna behov vilket i år har varit svårt med originaltillbehör.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Av den extrautrustning som vi monterat ger bakbågen från RP glasfiber den enskilt största skillnaden. Redan från fabrik är tunneln ganska kort och när man byter ut den utstickande originalbågen mot en som istället går uppåt får man en äkta ”shorty”. Detta ger en riktigt lekfull maskin som bjuder upp till fina hop-over samt rullevändningar. Sedan har det känts tryggt att köra med förstärkta boggieskenor från Madparts, speciellt nu när man fått prova sig på något hopp. Detta i kombination med en anpassad styrhöjd med styrhöjaren från Snell gör att Yamahan känns mer anpassad för den körning som vi pysslar med mest.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Sammanfattningsvis är Yamaha Mountain Max 154” en komplett maskin som är bra på det mesta, men inte bäst på allt. Trots detta, eller kanske tack vare detta, tror vi att det är en snöskoter som passar många förare. Sedan är det såklart ett stort plus att driftsäkerheten är på topp. Vi är sammantaget riktigt nöjda med hur Yamahan har fungerat under denna säsong och skall nu passa på att ta vara på de långa, varma och förhoppningsvis soliga dagarna i fjällen innan vi vänder blad och fokuserar på sommarens aktiviteter. För snart drar Sledtrax Summer edition igång, vilket ni inte vill missa!

Se vår REVIEW

Kontakta din lokala Yamaha Handlare:

Yamaha Center Östersund

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen