Förra året fick vi återigen glädjas åt att se en tvåtaktare från Yamaha i mountainsegmentet. Efter en säsong kan vi konstatera att det blev en succé och att Yamaha lyckats väldigt bra då Mountain Maxen var en omtyckt maskin i bland annat vårt lössnötest. Inför 2022 väljer man därför att utöka modellprogrammet med en Mountain Max SL (Superlight) där allt onödigt krims krams skalats av och låg vikt med lössnöprestanda är i fokus. Nu ska vi ta en närmare titt på den nya lättviktaren!
Lägre vikt och mer effekt är något som har högsta fokus när det kommer till lössnöåkning och nu är även Yamaha med på allvar med årets Mountain Max SL. SL modellen har därför bantats genom att skippa elstart och batteri, och man har monterat en mindre dyna tillsammans med en smalare bränsletank. Dynan gör stor skillnad när det kommer till mer avancerad och väldigt teknisk körning där man behöver förflytta sig snabbt mellan fotstegen. Den smalare tanken hjälper också till vid stående körning och man står betydligt bekvämare då benen blir raka vilket gör att man inte blir lika trött.
Motorn på 794 cc kommer från Arctic och här måste vi säga att kvalitet och driftsäkerheten i spisen känns precis lika hög som vi är vana vid från Yamaha. Effekten är något lägre än hos dom större 850 motorerna men det är fortfarande imponerande kraft som tillsammans med Yamaha´s variatorkalibrering skapar en riktigt underhållande maskin! Öppna spjällen fullt och skidorna skickas rakt upp i luften, kanske inte bara på grund av drivlinan utan även greppet i mattan.
På SL modellen har man valt en riktig värstingmatta med hela 76 mm höga kammar och här kan vi intyga att det är ett grepp som heter duga. Gillar man att köra med skidorna i luften lika länge som gashandtaget trycks mot styret hittar man lösningen här. Dock kan man också göra klättringar med skidorna kvar i snön antingen genom att var lite försiktig med gasen eller så aktiverar men QSL funktionen på den bakre stötdämparen. Quick Shift Lock är som det låter en snabbjustering man gör på ett vred för att ställa in hårdheten och sista läget låser dämparen så den blir otroligt trög och håller på så sätt skidorna kvar i marken. Dom andra stötdämparna har också quick shift men inte låsfunktionen utan här har man soft, medium och hard att välja på vilket gör det busenkelt att ställa om dom beroende på före eller vilken typ av körning man åker.
Sledtrax är superglada att Yamaha är tillbaka med tvåtakt för oss lössnöåkare och årets Mountain Max SL är verkligen en maskin att räkna med när snorkelföret kommer. Vi både tror och hoppas att man är tillbaka med tvåtaktarna för att stanna för att ge kunderna större valmöjligheter med olika typer av drivlinor beroende på vad man vill använda sin maskin till. En sak som är säker är att nya Mountain Maxen gett oss mersmak!!