Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

POLARIS 650 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146″

Det växande segmentet av kortare lössnömaskiner har till i år blivit starkare än någonsin. Polaris senaste tillskott heter RMK KHAOS MATRYX SLASH 146”, en maskin som på pappret ser ut att vara en riktig buse och som även går att konfigurera efter smak och tycke. Vi tog chansen att provköra 650 modellen med 2” Crossovermattan under en härlig vårdag och detta är vårt intryck!

Solen lyser stark på den klarblåa himmeln en tidig morgon i april, snön ligger fortfarande djup om än den nu gått över till att vara ganska kompakt under dagens första timmar för att först under eftermiddagen övergå till slush. Nu är suget om att få spendera dygnets alla ljusa timmar ute i den fantastiska fjällmiljön enormt. Något som toppar detta är att dessutom veta att man skall få spendera dagen bakom styret på en maskin som är helt optimal för dagar som dessa, vi pratar om polaris senaste nyhet, 650 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146” som mycket ändamålsenligt är bestyckad med en 2” crossovermatta.

Varför skulle just denna maskin vara optimal för dagens äventyr? Jo först och främst har vi valet av mattan, 2” crossovermodell som ger ett bra grepp i den snö som vi kommer att tampas med. När snön blivit mer kompakt är det inte av samma vikt att få skotern att kliva upp på snön och eller för den delen bita lika djupt in i snötäcket som man skulle ha kunnat göra med den annars valbara 2,6” serie 6 mattan. Ett annat argument är 650 patriot motorn som kommer väl till pass då vi tänkt spendera många timmar ute och dessutom planerat att transportera oss en bra bit. Att då kunna gasa på ordentligt och ändå ta nytta av den låga bränsleförbrukningen är väldigt praktiskt. Att sedan maskinen är bestyckad med 7” display som bland annat har inbyggd GPS som här visar en schysst topografisk karta, det gör inte saken sämre.

När färden är i full gång imponeras vi framförallt av motorns karaktär, den är slående lik storebror Patriot 850 och effekten känns mycket kraftig trots att motorn är en kaliber mindre. Det är även slående hur mycket luftigare man upplever förarmiljön. Vi har fått information om att dynan och tanken har en mer slimmad form men detta måste upplevas. Vi kastas bakåt i tiden då känslan liknas med när vi för första gången satt oss på Yamaha Phazer när den kom i ny tappning år 2007. Denna rymliga förarmiljö gör inte bara att man får mer utrymme att röra sig på, man inbillar sig även att skotern är smidigare. Nu är det även ett faktum att denna maskin är otroligt smidig, något som gång på gång visar sig när vi bekymmersfritt navigerar fram genom det kuperade landskapet.

Trots att detta är en lössnömaskin och trots den kortare tunneln har vi inga problem att hålla motorn vid en bra temperatur och detta har vi ett förbättrat kylsystem att tacka. Till 2022 har nämligen RMK modellen inte bara en helt ny design av kylaren i tunneln utan man får även en främre kylare på köpet, något som visar sina styrkor dagar som dessa. När sedan solen fått göra sitt och snön mjuknar allt mer åker hårdhandskarna på och hopp och lek är på agendan. Det är nu vi ser hur busig maskinen är på riktigt. När rullevändningarna växlas med flygturer växer hornen på oss men tillslut måste vi lugna oss och inse att det är föraren som är begränsningen på denna maskin.

När dagen går mot sitt slut och försöker vi att rannsaka maskinen och det är få punkter som vi kommer på. Det är klart att lite extra grepp i mattan inte hade skadat under dagar som dessa. Men när majoriteten av körningen annars sker i lösare snö tror vi att valet av matta är väldigt bra. Men just idag känner man att motorn hade klara en aggressivare matta. Sedan upplevs stötdämparna en aning mjuka när man pressar denna lössnöskoter i dessa förhållanden. Även här förstår vi att man under majoriteten av vintern kördagar inte kommer att behöva samma hårda fjädring som under dagens flygturer. Sammanfattningsvis gjorde denna snöskoter att dagen blev en av de bästa på länge.

Detta är en modell som vi tror täcker upp för de flesta behoven, framförallt när man får möjligheten att väldigt fritt välja hur man vill konfigurera skotern vid köp av ny maskin. Sedan kan vi intyga att POLARIS RMK KHAOS MATRYX SLASH 146” även gör sig riktigt bra bestyckad med 650 patriot motorn. Vi kan bara buga och tacka för denna fullträff till maskin och vi ser fram emot att få testa liknande modeller under fler snöförhållanden till vintern som komma skall.

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Försäkra din Snöskoter via Svedea

Kontakta din lokala Polaris handlare:

SN MOTORSERVICE

SKOTERSERVICE ÖRNSKÖLDSVIK

MOTORHUSET

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

CAMP GAUTO

TIDY POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen