Sledtrax testar
YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 – ÄMNAD ATT SPRÄNGA GRÄNSER!
Av
2017 sveper ett ettrigt mullrande in österifrån över snöskotervärlden. Med sina 180+ hk sätter Yamahas Sidewindermodeller en ny standard vad gäller effekt och aldrig tidigare har vi skådat produktionsmaskiner med så mycket muskler under huvarna. En synnerligen intressant nykomling är den helt nya B-TX modellen som tar sikte på ledåkning, men inte drar sig för att flirta med friåkarna. Är detta den optimala fyrtaktscrossovern? Häng med oss på Sledtrax i vinter när denna spännande japan i egenskap av långtestare ska få bekänna färg.
Många är de Yamahafans som längtat och 2017 besvaras deras böner. Äntligen kommer det turbo som standard. Och som vanligt när Yamaha gör något görs ingenting halvhjärtat. Det blir inte bara en modell som får tvångsmatning, utan här kommer det en palett av maskiner med mattor från 137″ till maffiga 162″och en bred variation av kamhöjder.
En turbo till alla skulle man kunna säga. Oavsett vilken typ av skoteråkning som ligger en varmast om hjärtat, så bör man hitta en Sidewinder som passar.
Det första som slår en när man ser en Sidewinder för första gången är luftintagen på huven. En turbomotor förbrukar stora mängder syre, så därför behövs det rejäla näsborrar. Annars känns det mesta sig likt från Vipermodellerna när man hoppar upp i sadeln. För släktbanden till Vipern är tydliga och dessa modeller har den mesta arvsmassan gemensam. Allt är som förr, fast ändå inte…
Under huven döljer sig det häftigaste som den japanska tillverkaren spottat ur sig och placerat i ett fordon för användning på snö. Yamaha själva uppger effekten till 180+ och efter våra provkörningar förra vårvintern finner vi ingen anledning att tvivla på detta. Snarare känns det som att det är ett ganska stort plus, skrivet med fetstil efter siffran 180! Spisen har 998 cc fördelat på 3 cylindrar och får aktiv andningshjälp via en nyutvecklad turbo. Inget krut har sparats för att ge denna högeffektiva motor både styrka på lägre varv och en brutal toppeffekt.
Historiskt har det alltid, mer eller mindre, varit ett bekymmer med effektlagg på lite mer hästkraftsstinna turbomotorer.
Detta har främst märkts vid acceleration då effekten liksom dröjt en aning när högertummen tryckts mot styret. Oftast inte mycket, men ändå så pass tydligt att det irriterar. Vid acceleration kanske inget större bekymmer, men vid inspirerad körning i skogen eller ute på myrarna kan denna egenskap ibland ge upphov till underliga situationer.
Extra tydligt brukar det vara när man gett fullt, släppt på gasen för att sedan på nytt ge järnet. Ligger man då i en djup doughnut kan en något… intressant… situation uppstå. Typ 50 hk som kastar sig över en märks minsann.
Detta fenomen känns det som Yamaha har lyckats eliminera på Sidewindern. Motorn drar hela vägen från start till mål och inga konstigheter märks när man tar om med gasen. Ett nyutvecklat 3-1 grenrör har konstruerats för att ge avgaserna kortast möjliga väg till turbon som sedan i sin tur matar motorn med friskt syre via tre separata insugningsrör.
Intressanta tekniska innovationer som ser till att motorn svarar på gasen och matar utan fördröjning från tomgång till fullgas. Behöver vi nämna att det på klassiskt Yamahavis är ett mycket snyggt bygge?
Men varför väljer vi en B-TX i en värld där allt kretsar kring mountainmaskiner? Jo, för att vi tror att maskintypen har en lysande framtid framför sig och på sikt kommer att locka till sig allt fler skoterköpare. Marknaden behöver bara lite tid på sig att få upp ögonen…
Maskinen vi ska åka med i vinter lystrar till efternamnet SE, vilket innebär 3886 mm (153″) och 44 mm kamhöjd. En lite udda kombination kan tyckas, men faktiskt inte desto mindre intressant. Den är inte tänkt att bestiga berg, utan mer som en allsidig snöskoter med flera strängar på sin lyra.
Tanken är egentligen inte så dum i en tid då kamhöjd blivit det enskilt starkaste argumentet för hur en bra skoter ska vara konstruerad. Med denna kanske fler köpare hittar en maskin som passar just deras ändamål? Trots allt inte alla som vill ha/känner behov av 3″ kammar, men ändå suktar efter en långbandare.
Så är det i alla fall i teorin. Hur det blir i praktiken får vintern utvisa. Hamnar B-TX SE bara mittemellan allt och blir inte riktigt bra på något alls? Eller prickar den rätt och blir exakt så där mångfacetterad som en crossover ska vara? Hur som helst ser vi framemot en spännande vinter i sadeln på en spännande maskin. Något säger oss att Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 har det som krävs för att spränga gränser och det kommer att bli otroligt intressant att hänga med på den resan.
Haka på du också! Snart smäller det…