Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165″ – EN HELT NY GENERATION PÅ LÅNGTEST!

Kampen om att vara värst i pudret är förmodligen hårdast i västra USA och Kanada. Det har varit den snabbast växande kategorin av snöskotrar under rätt många år nu. Men det är inte bara i bergskedjorna i väst som det körs mountainmaskiner, det har även ökat lavinartat runt om i världen. Tillverkarna satsar därför otroligt mycket av sina produktutvecklingskostnader just på dessa maskiner, i kampen om oss skoteråkare. Normalfallet har dock varit att man antingen släpper en ny motor eller ett nytt chassi. I år har Ski-doo valt att komma med både chassi och motor samtidigt. Därför ska det bli högintressant att få gå in på djupet i ett långtest med deras generation fyra i REV plattformens historia.

När valet sedan stod mellan Summitarna som var 154 tum respektive 165 tum blev det ett ganska enkelt beslut.
Då det mesta är nytt på dessa kände vi att det är lika bra att löpa linan ut och självklart välja 165 tummaren. Det är en helt ny längd för snöskotrar i och med att mattan har en ny delning. Här har vi helt enkelt 165 tum istället för föregångaren med 163 tums matta.
Satsningen från Ski-doo går verkligen inte att ta miste på i år. Vi har länge påtalat att E-TEC 800 motorn upplevs lite sävlig i gassvaret men med gott om effekt när den får sjunga ut. Till 2017 väljer man att damma av en helt ny spis på hela 850 kubik.
Cirka tio hästar extra vid full mutter utlovas det men framförallt är det gassvaret som skall vara bättre.Som ni kanske sett i våra inledande tester med nya Summiten är dom här siffrorna högst trovärdiga. På prototyperna gick nämligen motorerna otroligt fint. Nu hoppas vi bara att dom serieproducerade maskinerna kommer att leverera lika bra.

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165″

Motorn har utvecklats med utgångspunkten att den skall vara lika driftsäker som en fyrtaktare. Ny vevaxel med oljesmörjning direkt i lagren, samt kolvar med förstärkning runt kolvringarna ska bidra till ökad driftsäkerhet. Det är verkligen en spännande vinter vi har framför oss och frågan som dom flesta vill ha svar på är. Finns det några barnsjukdomar? Ja endast tiden kan utvisa det, även om det känns på pappret att det här kan vara ett lyckat koncept.
De så kallade barnsjukdomarna har ändå minskat kraftigt med åren, och tillverkarna har blivit bättre och bättre på att testa fram sina produkter långt innan lanseringen. Nytt chassi och ny motor är dom två största nyheterna, fast Ski-doo har inte nöjt sig med det. Det har även jobbats hårt på att få ner matchvikten på hela ekipaget. Viktmässigt ligger Polaris i täten med sina superlätta mountain maskiner. Fast med nya G4 plattformen är man inte långt ifrån Polaris viktmässigt. Denna långtestare är endast 7kg tyngre än Polaris motsvarighet med tre tums kammar.
Nu kanske inte totalvikten är allt som är avgörande i viktracet, och Ski-doo har satsat riktigt mycket på att få ner den roterande massan. Bland annat genom den nya P-drive variatorn som också bidrar till den ökade gasresponsen.
Men borde inte mindre roterande massa ge mindre gyrokrafter också? Det ska vi försöka testa i vinter. I teorin bör maskinen bli lite lättare att ändra riktning på med mindre gyrokrafter.

Det har även centraliserats en hel del vikt genom att göra hela motorpaketet smalare. Kedjehuset är dock kvar och man har istället fokuserat på att fortsätta viktracet vid mattan.
Större delning på drivhjulen innebär att det också är större avstånd mellan varje kam på mattan. Färre kammar ger lägre vikt samtidigt som Ski-doo säger att det inte blir något försämrat grepp.Spännande!!
Totalt är ekipaget hela 14 kilo lättare än motsvarande maskiner i XM chassit vilket är enormt mycket på en snöskoter. Det bör innebära att det krävs mindre energi under en lång dags teknisk körning

Teori och praktik, ja det är precis här som Sledtrax kommer in i bilden. Hur kommer allt det här att fungera ute i fält, där vi verkligen får svaren vare sig vi vill eller inte? Når man upp till förväntningarna ifrån broschyren eller klarar Ski-doo till och med att överträffa vad som är utlovat?
Det känns också som vi har all anledning att fördjupa oss i hur den står sig i den hårda konkurrensen mot övriga märkens lössnövärstingar, klarar den att klämma sig högst upp i tronen?
Nu väntar vi bara på att maskinen ska dyka upp för att vi ska kunna börja lägga lite timmar i pudret. Hur Ski-doos nya Summit X 850 E-TEC fungerar ska vi i alla fall ta reda på under denna vinter.
Vi hoppas att ni är lika laddade som vi är!

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen