Vår ena projektmaskin Yamaha Sidewinder M-TX 153 har genomgått de första ingreppen för att förvandlas till ett riktigt lössnömonster. Listan är lång på uppdateringarna som är utförda och frågan är hur är den att köra? Och hur går maskinen med alla dessa modifieringar? Det ska vi nu ta reda på i långtestrapport del ett.
Både fjädring, styrpost, skidor, bromshandtag, bågar, dyna, variatorkitt, kedjehusskydd, matta och styre har bytts ut. Vi spenderar de första kilometrarna med myrkörning för att se att allt fungerar som det ska och om det krävs eventuella justeringar. Ett par saker jag lägger märke till omgående är bland annat det brutala grepp Composit tracks M770 mattan har, här gäller det att hålla i sig när gasen trycks mot styret. Fästet är enormt och kammarna som är relativt hårda gör maskinen till en kanonkula, imponerande!
Något som gör Yamahan mer välbalanserad och lättkörd är fjädringen vi monterat från Micke på Öhlinscenter. Är det något undertecknad tycker att Yamaha kan förbättra sig på är det att balansen av maskinen vid t.ex körning i låg fart i kuperad terräng. Men här finns det en enkel lösning för att hitta rätt med en modellanpassad uppsättning stötdämpare från Öhlins. Yamahan beter sig helt klart än tryggare och blir flera steg mer lättkörd. När nu Öhlins kommit med stötdämpare i humana prisklasser känns den modifiering helt klart som en prisvärd förändring som verkligen märks.
Även RSI Hustler styret med den nya vertikala styrposten ger en skön feeling, absolut en smaksak men då jag personligen trivs bättre med en rak styrstång var Yamahas egna vertikala styrpaket ett enkelt val. Kör man mest sidan om leden är vertikal styrning att föredra då vinkeln vid stående körning blir behagligare. Kör man däremot mer led är det tvärtom.
Det nya bromshandtaget från Modshop med värme är onekligen skönt. Fingret slipper frysa och undertecknad som ofta står bakom kameran har stor nytta av detta. Vid vårkörning när vädret är varmare är det enkelt att koppla ur värmen med endast en kontakt. Den främre stötfångaren från Modshop ger ett bra skydd och rått utseende, turligt nog behövdes den aldrig användas.
Framöver kommer även en bakbåge från Släpintheface att monteras. Högre lyftbåge bak för ett bra och lättåtkomligt grepp när man vill lyfta och ett par plåtar för att förstärka tunnelsidorna bådar gott. Attack skidorna från Slydog och Släpintheface ger riktigt bra flyt i snön och den djupa kölen gör sig även bra på den ledkörning vi hann med.
Variatorkitt från Modshop och den lägre Skinz dynan som ingår i rebelkittet från Yamaha är ett måste. Smidigheten dynan ger vid mer teknisk körning och framförallt variatorkittet med extremt bra backshift och rappare gassvar är helt klart att rekommendera. Ett kedjehusskydd från RJWC är en billig försäkring för att slippa bli stående om du skulle ha otur vid en eventuell stenkänning och knäcka kedjehuset.
Efter några timmar med klämmande och kännande på Yamaha Sidewinder M-TX vid enklare körning i öppen terräng, och ett inte alltför stort snödjup kan jag konstatera att skillnaderna är större än vad jag trodde. En maskin som redan är extremt bra från fabrik har med dessa produkter tagit hanterbarheten till nya nivåer.
Häng med i nästa avsnitt där vi i sista steget går all in tillsammans med Maptun för att försöka få till Sveriges värsta fyrtaktare på snö!