Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT 850 EXPERT RAPPORT

Det senaste ni kunnat läsa om vår långtestmaskin, Ski-doo summit 850 Expert, var premiärturen och hur vi sakta men säkert började känna på de köregenskaper som vi senare skulle få bekanta oss mer med. Nu har det hunnit rinna mycket vatten under broarna och vi har efter ca 100 mil på skotern fått en betydligt bättre känsla av vad detta verkligen är för en maskin. Vi har även passat på att montera utrustning och tillbehör som gör att Summiten nu är som gjuten för oss. Häng med oss i denna delrapport om årets långtest från Ski-doo.

Foto: David Andersson

Att gå från en maskin till en annan brukar sällan vara smärtfritt. Det är alltid en viss inkörning innan man lär känna hur snöskotern beter sig i olika scenarion. När undertecknad föregående år kört Polaris var det faktiskt med en viss skepticism som man till en början tog sig an backarna i skogen. Men här blev vi väldigt glatt överraskade, dels för att Summiten tar sig riktigt bra, men framförallt för att det gick fort att vänja om sig till att köra den. Det tog inte mer än en helg innan man förstod hur kapabel och lekfull Experten verkligen är.

Möjligheterna för bus och lek är enorma när man med enkelhet kan reglera hur mycket man vill kasta upp skidorna från snön. Sedan märker man tydligt av en skillnad när tunneln är kortare. Vid rullevändningar eller ”bow ties” vill skotern nästan hoppa upp i luften och då gäller det att hålla i sig för att hänga med.

SKI-DOO SUMMIT 850 EXPERT är redan från fabrik otroligt kapabel men vi har passat på att byta ut lite delar för att anpassa den till just vår körning. Det första och självklara valet för oss var att byta ut de väl simpla originalstötdämparna mot ett par fullt justerbara och väl presterande från Micke Nordström på Öhlinscenter.

Detta gjorde natt och dag för helhetskänslan, nu dämpar den som det var tänkt och man kan pressa skotern hårt utan att få några bakslag eller oroligheter. Denna uppgradering är något vi starkt kan rekommendera förare som upplever att originaldämparna inte presterar nog bra.

Vi har sedan sett över förarmiljön och montera en 4” styrhöjare från RSI samt bytt ut den ömtåliga stoppknappen mot en rejälare modell, även den från RSI. En trevlig bonus med styrhöjaren var att man med enkelhet kunde montera GPS:en på ett stabilt och bra sätt, utan att behöva modifiera någonting. För att förbättra utseendet av skotern har vi monterat ett unikt dekalkitt från Swetown och kombinerat detta med ett headlight delete kit från Skinz. Slutligen har vi monterat ”T-motion limiters” från Skinz för att begränsa rörligheten i boggien och på så sätt få en mer knivskarp känsla när man klättrar.

Med dessa enkla anpassningar begav vi oss vidare i den långa provkörningen som pågår under hela vintern. Vi har hunnit med att köra mycket skogskörning samt varit med på det fantastiska frikörningsäventyret Ride and seek i Arjeplog. Vi har även hunnit med snöstormar i fjällen samt plusgrader i låglandet. Men något som toppar listan över bra kördagar var när vi i januari månad fick otroliga mängder med lössnö i Hemavan och tilläts hoppa och leka dagarna i ända. Här fick Summiten visa fram sin kanske bästa sida och hoppvändningar i hängdrivor bara haglade in, fullständig lekstuga! 

Foto: Sofie Abrahamsson

Hur har skotern fungerat då? Ja i överlag har det inte varit några konstigheter. Ski-doo har nog bland den bästa byggkvalitén på marknaden, och alla detaljer är genomtänkte. Men man skall dock vara varse om att den tighta passformen på plasten kan kosta en del. När man är vårdslös med skotern och den får rulla några varv är det inte ovanligt att någon del spricker eller lossnar. Detta är ju absolut förståeligt, men med en ganska stor erfarenhet av liknande körning på andra märken kan vi säga att reservdelskontot till i år blivit större. Ett annat mer påtagligt problem är dessvärre att vi lyckats skjuta några variatorremmar.

Att en variatorrem går sönder hör faktiskt till när man pysslar med extremare backcountry-åkning, men det som för oss var svårt att greppa var att BRP till i år nekar alla reklamationer på variatorremmar. För oss gick första remmen efter ca 23 mil, vilket är i underkant och tyder på att någonting inte är riktigt rätt. En självklarhet att detta skall åtgärdas under ramarna för en reklamation. Ack där hade vi fel. Vi fick dock väldigt bra hjälp av återförsäljaren, E-son maskin, som på egen bekostnad tog på sig att se över linjering och andra konstigheter.

Men någon ersättning från BRP fanns inte att räkna med. Vid den andra variatorremmen var svaret till en början det samma – kalla handen från BRP, men åter igen bra support från återförsäljaren som hjälpte oss upp på banan igen. Vi börjar klura på vad som egentligen föregår hos BRP men innan vi vet ordet av får vi höra att denna skoter är föremål för en översikt i variatorkalibreringen. I samband med att vi nästa gång var in på verkstaden för en översikt var det klart från BRP att ett test skall genomföras för att se om det är medicinen på det problem, som kan vara relaterat till körsättet.

Med en ny kalibrering i variatorerna och en temperaturmätare för variatorremmen kör vi nu vidare långtestet och om just detta är lösningen för vårt problem, det återstår att se. Något som är säkert är att vi ser fram emot att fortsätta denna resa, för SKI-DOO SUMMIT 850 EXPERT är en otroligt rolig och kapabel lössnöskoter. Vi hoppas att ni vill höra mer om våra äventyr och att ni håller ögonen öppna för nästa delrapport som kommer här på Sledtrax.

Passa även på att klicka er in på någon av våra andra tester

Sledtrax Stora Ledtest

Sledtrax Stora Lössnötest

Kontakta din lokala Ski-Doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

E-SON

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen