Sledtrax testar
YAMAHA SIDEWINDER XTX & SNOSCOOT 200
Vi går nu in på 3:e ronden för den säsongen som så många av oss håller kär, med det har vi på sledtrax även hunnit lägga ganska många mil på sadeln med våra långtestmaskiner. Här kommer en rapport om hur vi tycker att våran Yamaha Sidewinder XTX 146” håller måttet så här långt och hur vi tycker att uppdateringar har påverkat maskinen och dess egenskaper!
Mitten av februari och siktet inställt på Saxnäs för att arrangera årets upplaga av Sledtrax photoshoot, förutom just photoshooten så var undertecknad extremt peppad på att ta XTX`n ut på prov efter alla uppdateringar som blivit gjorda. Fredag morgon och vädret kunde knappast bli bättre då solen lyste och inte ett moln på himlen, när tändningen vrids på visar motorn en temp på – 13 grader. Med ett knapptryck mullrar den 3 cylindriga fyrtaktaren igång, den låter argare på tomgång än fjolårets MTX och förklaringen till det är eftermarknadsgrenröret som sitter monterat från RJWC.
Tack vare den tysta fullflödesdämparen är det inte ett störande ljud utan man kan bara ana att det gömmer sig något riktigt argt där under kåporna. När motorerna är varma rullar sällskapet iväg från parkeringen för att transportera sig mot det område som vi tänkte tillbringa dagen på, ute på sjön börjar undertecknad känna lite på gassvaret hos årets maskin och här finns det inget att klaga på. Maskinen känns otroligt vass och svarar på minsta respons från högertummen, trots att man ligger i ca 70km/h så sticker skidorna rakt upp i vädret när styret kramas om. Det finns otroligt mycket kraft i den här maskinen, men med ett steg 4 från Maptun och ca 270 hk så borde vi inte förväntat oss något annat.
Väl på plats ute i skogen letar vi upp brantare terräng för att se hur sidewindern beter sig, vi kan konstatera ganska snabbt att det är en grymt busig maskin som går att göra tighta vändningar med. Vi märker även att skillnaden mellan YAMAHA SIDEWINDER XTX och fjolårets MTX är ganska tydliga, du måste ligga med en högre grundfart och planera körningen på ett annat sätt. Däremot tar XTX`n sig riktigt bra med tanke på att det ”bara” är 51mm kammar på mattan, givetvis blir man hjälpt av den höga matthastigheten som blir vid hårdare gaspådrag.
På vår långtestare har vi som bekant monterat på en 36” mountainframvagn vilket gör att den känns väldigt smidig att lägga på skrå. Den nya versattak boggien verkar funka bra även här då det är lätt att hålla linjen utan att bakdelen vill åka ner. Med hjälp av den kortade bandtunneln kan man även vända i sista sekund med denna ”shorty” då resvilligheten inte är ett problem och maskinen känns kvick.
Nu ska vi ha med i åtanke att det här är en Crossover maskin i orginalutförande och är inte framtagen för att köra extrem backcountryåkning dagarna i ända, men även i stock utförande är det en riktigt rolig och busig maskin. Det man med fördel kan göra är att montera på ett variatorkitt från eftermarknaden. Är det så att du köpt maskinen med Rebel kittet så ingår en väl beprövad uppsättning från Modshop i Arvidsjaur. Där byts båda fjädrar, helix och vikter ut.
Under våran helg i Saxnäs fick vi ett bra intryck av hur maskinen fungerar med dom uppdateringar som är gjorda, den känns otroligt busig och är lätt att köra. Som tur är dröjde det inte länge innan nästa kördag. Den här gången styrde vi mot Arjeplogs skogar och med oss på släpet var även vår Snowscoot 200 som skulle få luftas och testas ytterligare. Det hade kommit lite snö under veckan och förhållandena var bra.
Vid stugan som vi skulle tillbringa helgen i fanns alla förutsättningar för att leka av sig för både stora och små. Vi gjorde upp banor och skotta små kickers under helgen och 200cc motorn fick verkligen jobba. Så här säger våran unga testpilot om maskin ”so far” Det känns precis som jag kör en stor skoter fast den är mindre, den är jätterolig! Det vi konstaterar är att skotern rent utseendemässigt ser ut som en vuxen maskin men i mindre format. Den har allt en fullstor skoter har. Det sitter bra dämpare både i boggi och framvagn, handtagsvärmare och en riktig variator. Så här långt finns det inget att klaga på, Snoscooten fungerar bra och vår testpilot är helnöjd!
Som tur är hann även undertecknad med att leka lite under helgen för att bli ännu bättre kompis med YAMAHA SIDEWINDER XTX. Och just lek är något som den maskinen inbjuder till, åka på rulle och träna vändningar hela dagen lång och med ett stort leende under hjälmen. Vi kommer givetvis att fortsätta artikelserien om de här maskinerna missa inte det.
Se SledtraxTV review av Yamaha Sidewinder
Kontakta din lokala handlare: