Nyheter
YAMAHA SUPERJET & GP1800R 2021
För några dagar sedan lättade Yamaha skynket för 2021 års vattenskotrar. OJ vilka nyheter, här slår Yamaha på stora trumman med b.la. en helt ny modell Superjet och även en kraftigt uppdaterad Gp1800R som vi nu tänkte kika lite närmare på.
Helt ny SuperJet med fyrtaktsmotor!
SuperJet har varit en ikon för ståmaskiner i över 30 år. Med nya superJet föds en ny era inom adrenalinmaskiner med samma dna. Den här 3-cylindriga fyrtaktsmotorn och det nya smidiga lättviktsskrovet är inte längre bara för ”proffs” utan även för Svensson att kunna ta snabba raksträckor och i snäva svängar.
Möjligheter och kraft
Kraftkällan under skrovet är Yamahas egna prisbelönta 3-cylindriga fyrtaktsmarinmotor känd som en kompakt och lätt enhet på 1 049 kubik som ger en spännande prestanda. Karaktären är en kraftfull kombination av blixtrande hastighet och acceleration i kombination med ren körglädje.
Stabilitet och spänning
Med bredare och stabilare skrov passar nya Superjet nu för fritidsbruk. Utrustad med en fjädrande styrbom och handtag gör att föraren naturligt hamnar i en bekväm framåtlutad körställning – perfekt för supersnabb körning och snäva svängar!
Det nya läget L-MODE® reducerar motorns prestanda till cirka 35 knop – en användbar funktion för nybörjarförare som skapar trygghet. TR-1-motorn matas av en större bränsletank på 19 liter som ger gott om körtid för den stående föraren som vill utforska mer. Dessutom finns en lättavläst mätare som visar låg bränslenivå på däck.
Fokuspunkter
1. Inte längre begränsad till tävlingsanvändning och racingbanan
2. Enorm körglädjefaktor hämtad från originalet SuperJet
3. Lätt att starta, transportera och sjösätta på nya platser
Tekniska funktioner
1. Högpresterande TR-1 fyrtaktsmotor på 1 049 kubik
2. Stabilt lättviktsskrov med bred främre del
3. Enastående acceleration och svängprestanda
4. Särskilt elektroniskt ”L-läge” (inlärning) för att begränsa effekten
5. Hyper-Flow 144 mm jetpump och justerbart jetutblås
6. Racinginspirerat top-loader-intag och specialimpeller
7. Fjäderassisterad justerbar (+50 mm) styrbom med tre lägen
8. Bred vadderad fotplatta med halkfri Hydro-Turf-matta
9. Bekvämt ombordstigningsgrepp
10. Automatisk länspump och styrsystem
11. Generös körtid och räckvidd med tydlig indikering av bränslenivå
GP1800 SVHO
Nytt för i år i GP-serien är branschens första automatiska trimningssystem med kurv- och startkontroll. När kurvkontrollen är aktiverad växlar trimningen automatiskt till läget för nedsänkning av fören vid inbromsning inför snävare kurvtagning. Efter kurvan återgår kurvkontrollen automatiskt till den ursprungliga triminställningen.
Startkontrollen är annorlunda eftersom den automatiskt justerar ned trimningen för att förhindra att fören stiger när du accelererar snabbt. Dessa funktioner aktiveras automatiskt för att ge både racingförare och nöjesförare nya nivåer av väghållning och prestanda. Detta är något vi på Sledtrax ser fram emot att testa.
Racinginspirerade designfunktioner
Under vattenlinjen finns ett omkonstruerat inloppsgaller och en uppgraderad jetpump för bättre grepp och snabbare acceleration. En annan nyhet är det omkonstruerade innerskrovet som flyttar bränsletanken 80 mm mot aktern och 15 mm längre ned i skrovet. Genom att förflytta bränsletankens vikt förbättrar den nya tyngdpunkten GP-seriens smidiga köregenskaper och smidighet. Andra nyheter på maskinen är ett styre och smalare säte även en helt ny färgtouch display som i år suttit på vår långtestmaskin Yamaha FX SVHO.
Sammanfattningsvis kommer alltså flertalet nya eller starkt omarbetade maskiner från Yamaha till oss under nästa år. Såklart kommer Sledtrax lägga vantarna på några av dessa nyheter för att göra ett längre test över säsongen så ni har mycket artiklar, reportage och reviews att se fram emot.
Läs mer på Yamaha
Kontakta din lokala handlare
Läs fler Nyheter