Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA SUPERJET SLUTRAPPORT

Med blandade känslor är det dags för oss att ställa undan den kanske roligaste maskinen som vi haft på långtest under de senaste åren. Denna Yamaha Superjet har förgyllt sommaren och utöver att den gett oss en portion med träningsvärk har den även boostat självförtroendet för flertalet testpiloter. Samtidigt som det är ledsamt att ställa undan maskinen lockar tankarna redan om dagar ute i snön, vintern känns nära. Men innan vi vänder blad kommer här en sammanfattning om hur en säsong bakom styret på denna Yamaha Superjet har varit.

Sommaren som vi fick vara med om 2021 var en av de bättre på ett långt tag. Det har varit många fina sommarkvällar som gett möjlighet till att samlas och begett sig ut på vattnet för att roa sig med vattenskotrar av olika slag. Den vattenskoter som varit av intresse för de flesta som tagit sig ut har varit denna Yamaha Superjet. Till viss del vill man prova för att utmana sig själv och testa ett fordon som man inte kört tidigare, men även nyfikenhet kring hur denna modell nu är med 4-takts motor.

Glädjen i folks ögon när dem för första gången tar sig upp på fötterna är obeskrivlig. Om än detta är en modell som har mycket stabilare gång i vattnet än tidigare modeller gäller det att komma överens med motorkaraktären samt styrningen för att hålla sig på rätt köl. Det gäller att kunna behärska effekten och framförallt gassvaret i denna 4-takts motor som annars sliter armarna raklånga när man ger fullt gaspådrag. Och vår tidigare tanke om att jämföra denna mot sin föregångare visade sig inte vara riktigt rättvist. Detta är en maskin i en egen klass med sina egna styrkor.

Nya Yamaha superjet är ca 8cm bredare, 19cm längre och ca 31kg tyngre än föregående modell. Jämför man sedan detta mot Kawasakis 4-takts modell SX-R är denna ytterligare 22,5cm längre och 65kg tyngre. Sedan skiljer även motorstorleken och effektuttagen mellan dessa. Därför är det inte jämförbara maskiner och att därför ställa dem mot varandra gör inte maskinerna rättvisa. Efter att ha kört med föregående modell av Superjet samt den nya kan vi helt enkelt konstatera att dem har olika styrkor. Nya modellen har mycket stabilare gång i vattnet och är mer förlåtande för de oerfarna förarna. Samtidigt har den mycket bättre grepp i vattnet, vilket gör att man tar sig runt konbanorna med bra fart även om man inte är en proffsförare. När det sedan kommer till bus och lek då känner man av de extra kilona som finns på denna modell. Man får helt enkelt jobba mer för att få maskinen att röra sig lika mycket. Att göra hopp från stilla vatten löser man nu enkelt genom att nyttja det enorma gassvar och skjut som finns i motorn. Med ett rappt drag på gashandtaget bokstavligt hoppar maskinen från vattnet.

Som vi i tidigare artiklar nämnt är inte detta en facelift av föregående modell utan det är en helt ny maskin från grunden. När man gör satsningar som detta finns det alltid risk för missar i designen eller utförandet, men vi skall helhjärtat säga att vår erfarenhet efter denna sommar är att man lyckats riktigt bra. Det vi har haft svårt att vänja oss vid är att man inte längre har kvar den vadderade kanten till brunnen. Dels så är det lättare att slå sig om man ramlar utan detta, men framförallt är det halare för armbågarna när man skall trycka sig upp på vattenskotern från vattnet. Detta samt att man inte valt att inkludera en timräknare från fabrik i denna nya moderna maskin, det är vår kritik mot denna modell.

Den egenskap vi uppskattar främst på nya Yamaha Superjet är racinggenerna. Att lägga varv runt konbana och träna på att lägga sig närmare och närmare vattenytan, det är adrenalinframkallande om något. Att sommaren bjöd på många långa kvällar gjorde att vi kunde avnjuta flertalet häftiga åkturer och det är nu svårt att lägga detta kapitel bakom sig. Om än träningsvärken nu har lagt sig lever minnena kvar. Men inget ont som inte har något gott med sig, när vi nu ställer bort maskinen för vintervilan tar vi istället fram skoterkläderna och gör oss redo för nya äventyr. Vintersäsongen hägrar och vi är mer taggade än någonsin!

Försäkra din vattenskoter via Svedea

Se vårt test av YAMAHA SUPERJET

Kontakta din lokala Yamaha Handlare:

Yamaha Center Östersund

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen