Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA VX CRUISER HO SLUTRAPPORT

Hösten är redan här och vintern närmar sig med stormsteg. Och när man tänker tillbaka på sommaren går det inte göra annat än att glädjas åt värmen och solen som verkligen gav oss härliga dagar i år! Extra glad blir man när man tänker på vårt långtest Yamaha VX Cruiser HO som gett oss en extra guldkant på dagarna till sjöss och till havs.

Under våren var vi lite oroliga med leveransen av en ny vattenskoter när man börjat höra att det är många branscher som drabbats av förseningar kopplade till covid-19. Men samtalet med leveransbeskedet från Yamahacenter i Luleå kom ungefär samtidigt som sommarvärmen kom igång ordentligt. Woho! nu var sommaren räddad med en helt ny och spännande vattenskoter ifrån Yamaha som vi nu ska summera intrycken på.

När vi startade sommaren visste efter leveransen att vi hade ungefär 10 timmars körning innan det var dags för första servicen vilket är betydligt snabbare än hos en konkurrent. Dock är första servicen i stort sett bara olja och filterbyte samt en översyn på att allt är som det ska. Vi antar att Yamaha vill ha den första servicen tidigt för att leva upp till sitt goda rykte med hög driftsäkerhet. Här har vi på Sledtrax absolut inget att anmärka på då motorn gått som en klocka hela sommaren och kanske är första servicen en del i detta?

En av turerna fick vi verkligen sätta maskinen på prov med en sväng på cirka 80 km. Trots att hela gänget låg i samma marchfart var det maskiner med kompressor som fick tanka för att klara hela trippen. Yamahan utan överladdning imponerade stort här med en låg bränsleförbrukning trots att vi körde rätt fort med dom 170 hästkrafterna vi har till förfogande. Här ser vi en stor fördel då maskinen går riktigt bra om än den inte rår på dom kraftigaste på marknaden samtidigt som den går betydligt bättre än instegsmodellerna. Helt klart en bra maskin för den som gärna åker på lite längre turer samtidigt som man vill behålla lekfullheten och farten i maskinen.

Dom fyra cylindrarna fördelade på den 1,8 liter stora motorn har ett vridmoment som räcker till och blir över. Det är något vi uppskattat vid vattenlek där vi dragit en uppblåsbar soffa med 3-4 personer på och även när det gått riktigt tungt har motorn tuffat på och fixat jobbet utan problem.

Sommaren har dock inte varit helt problemfri utan kontrollpanelen för displayen slutade fungera som den skulle mot slutet men det var redan uppdagat av Yamaha som hade gjort en Recall på detta. Därför löstes detta snabbt och smidigt på garantin där kontrollpanelen byttes ut. Vi har ibland saknat möjligheten till att justera vattenjettstrålen för att ändra maskinens beteende för att plana beroende på hur många som sitter på. Annars har sommaren med VX Cruiser HO flutit på utan problem.

Den här maskinen är vi på Sledtrax övertygade om att de som letar efter en mångsidig maskin som fixar både lek och turer. Packningsutrymmet är generöst tilltaget och bra fästen för att dra flera olika vattensporter. Stereoanläggningen som sitter fabriksmonterad och styrs vi Bluetooth är ett välkommet inslag på dom lugnare turerna samt när man ligger bredvid maskinen på stranden för att kunna lyssna. Yamaha har ett välkänt rykte på god driftsäkerhet och kvalité på sina produkter vilket vi även känner med denna maskin. Helt enkelt en bra maskin för den som önskar lite av allt!

Försäkra din vattenskoter via Svedea

Se vårt test av YAMAHA VX CRUISER HO

Kontakta din lokala Yamaha Handlare:

Yamaha Center Östersund

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen