Sommaren löper på i en hiskelig fart och så gör även färden med vår långtestmaskin Yamaha Superjet. Vi har nu fått spendera ett par varma och sköna dagar bakom styret och även fått avnjuta några riktigt trevliga sommarkvällar som gett oss en hel del träningsvärk men även en stor portion mersmak. Detta är en delrapport från långtestet av Yamaha Superjet där vi dessutom ser till att göra maskinen lite mer personlig, häng med!
Nu har vi fått lite mer timmar bakom styret och körningen börjar kännas mer och mer naturlig. Det är nu man börjar lita på att vattenskotern sitter fast i vattnet när man svänger även om det går lite sjö. Men det är även nu man börjar märka detaljer som skulle kunna vara bättre. En sådan detalj är att kanterna vid sidan om förarmiljön är i hårt och glatt material. Detta gör att man får svårt att få armbågarna att hålla sig fast när man skall ta sig upp på vattenskotern när man åkt omkull. Det må hända att detta kan upplevas som ett problem främst för att man är van hur det såg ut på tidigare modell där kanten var av ett mjukare gummimaterial och att man då lärde sig att nyttja denna yta.
En annan mindre detalj är att det är svårt att se bränslenivån då tanken inte är nog transparent. Här har Yamaha en lösning på plats redan i form av en elektrisk tankmätare. Men den likt många andra elektriska tankmätare tenderar att ibland kunna visa felaktiga värden, speciellt vid buskörning. När man dock lägger sig på plan och bilder ett tag så får man snabbt ett rimligare värde på mätaren. Men trots denna elektriska tankmätare vore det skönt att kunna verifiera bränslemängden innan man beger sig ut på sjön.
Med detta sagt har vi hittills funnit denna Yamaha Superjet som en väl genomtänkt maskin som erbjuder bra funktioner och har en riktigt grym prestanda. Gassvaret i motorn är något som man aldrig kan lessna på och kraften som finns där i varje kurva är helt underbar. Om man trodde att Superjet skulle bli mindre lekfull med en 4-taktsmotor var man fel ute, detta är ett riktigt busfrö i en fräck kostym. Att man valde att gå på ett helt nytt designspråk på denna modell anser var helt rätt val. Utseendet på nya Yamaha Superjet är riktigt läckert om än aningen diskret från kartong. För att göra ändring på detta kollade vi i Yamahas tillbehörskatalog där vi hittade flertalet dekalkitt att välja mellan, vårt val föll på Yamaha Racing blåa dekalkittet och vi kunde inte bli mer nöjda över resultatet.
Monteringen av detta dekalkitt var enkel men det tål att nämnas att det inte medföljer några skrapor eller andra verktyg när man köper dekalkittet. Väl på plats behövde vi vänta ett tag för att låta dekalerna bita fast ordentligt, sedan var det åter dags att sätta maskinen i vattnet och låta sommaren fortsätta. Nu siktar vi på fler härliga kördagar och ser fram emot att få bättra varvtiderna runt bojarna. Följ med på denna resa under kommande artiklar.