Yamaha har alltid haft hållbara och fina alternativ för brukskunden ända sedan Yamaha Viking kom i slutet på 80-talet. De sista åren har BRP med sina många alternativ tagit stora marknadsandelar. Men till 2020 finns faktiskt fler alternativ från Yamaha än på flertalet år, hela fem stycken modeller för fiskaren, stugägaren och renskötaren. VK Professional II EPS, Viking 540V, Transporter lite, Transporter 800 och den maskin vi ska hitta på äventyr med i vinter Yamaha Transporter 600.
Yamaha Transporter 600 är en skoter utvecklad tillsammans med Arctic Cat och det är även den beprövade 600 C-tec snurran som flåsar under huven. En kraftkälla som räcker mer än gott för brukskunden. Med ett par rejält breda skidor utvecklade av Yamaha, en mattlängd på 153 tum med flip i boggien och en Camso matta med 57 mm kamhöjd tror vi att detta kan bli en riktigt smidig skoter att smyga runt i skogen med. Om det stämmer? Det ska vi ta reda på under vintern.
Yamaha Transporter 600 finns i två alternativ, med enkeldyna och med dubbeldyna. För oss vart valet enkelt, dubbel glädje är den bästa och då vi tänkt använda skotern vid vår stuga vid Sonfjällets fot där förutom arbete kring gården också en del utflykter är planerade så passade detta alternativ oss bäst. Det är alltid kul att kunna ha med sig en passagerare på turen. Förvaringsmöjligheterna är generöst tilltagna med ett stort lastrack baktill ett goggles fodral framtill och dragkrok.
Dags att hämta maskinen.
Som vanligt möts vi av supertrevlig personal på Yamaha Center Östersund. Med ett helt nytt showroom och inredning känns butiken både fräsch och i framkant. Välfyllda hyllor med massvis av kända varumärken inom kläder och tillbehör avlöser varandra. Med en massa powersportleksaker i showrummet rinner snålvattnet för fulla muggar. För er som har möjlighet, besök gärna Yamaha Center i Östersund kika in deras nya showroom och snacka Yamaha med Petter och Niklas och drick en riktigt god kopp kaffe.
Efter en underskrift går vi ut till tältet där långtestaren startas upp för att sedan lastas på Sledtrax kärran. En covid-19 handskakning slutför affären och Transportern körs till garaget i väntan på det vita guldet. Då undertecknad inte kört touringskoter sedan man satt på morfars Lynx GL 250 är förväntningarna skyhöga. En spännande maskin jag ser fram emot att testa under vintern och att få dela mina intryck och upplevelser med er. I nästa långtestrapport tar vi ut maskinen på snö för första gången, det vill ni inte missa!