Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA TRANSPORTER LITE 2-UP – SLUTRAPPORT

Den långa vintern och den fantastiska våren är nu i sin sluttamp. Det är dax att summera hur min upplevelse av Yamaha Transporter har varit. Jag har fått testa skotern under försäsongens kalla vinterdagar och vårens varma slushiga dagar. Vi har tillsammans upplevt både familjesvängar och några egna utan vare sig kälke eller pulka bakom och nu har sannolikt sista spåren för vårsäsongen 2023 tyvärr avklarats.

Varma vårdagar ute från morgon till kväll. 

Alla säsonger och årstider har sin charm. Vintern och de krispiga förhållanden med sagolik snö som plöjer över huven har sin. Våren har sin med solen som värmer och dagarna som är svåra att avsluta. Det blir som oftast i vårt sällskap både lunch och middag ute. Skoterföret är kanske inte det mest fantastiska under våren om man söker lössnöutmaningar, men för min del är våren helt klart den bästa tiden. Allt blir så mycket lättare när kylan inte är begränsande utan solen värmer och det går att vara utan handskar när maten ska ätas och saker ska packas.

Isrivare till vårföret är att rekommendera!

Yamaha Transporter Lite 2-up har inte isrivare monterat som standard och jag har inte saknat detta tidigare, men när vårföret gör sin entré med packade och frusna leder tenderar skotern att gå varm. En transport ut till dagens lunchplats med packkälke bakom, passagerare och en jämn gas gör att skotern efter en stunds körning varnar för att den går varm. Jag kan inte påstå att jag tycker att det är roligt att söka efter lämpliga ställen för att kyla ner skotern när man är ute på tur. Vi monterade på isrivare efter att vi stötte på detta problem och det gjorde hela skillnaden från att skotern gick varm, så var problemet med kylningen ett minne blott. Fantastiskt!

Pålitlig och lättkörd.

Som jag skrivit i tidigare artiklar har jag saknat förvaringsmöjligheter på skotern, ett fack av någon form där det går att lämna av några småsaker som ett par glasögon eller ett par extra handskar. Dubbeldynan som sitter på i originalutförande är väldigt bra för passageraren att sitta på, men blir något i vägen när man vill förflytta sig mellan fotstegen vid körning i lutande terräng. Trots att det är en relativt liten motor och matta med låga kammar är framkomligheten bra. Missförstå mig inte det är ingen pudermaskin, men den har tagit sig väldigt bra efter brantare ledpartier men också i helt ospårad terräng. När skotern har något kopplat på dragkroken blir svängradien dock något stor.

Tack för den här säsongen och på återseende!

Med det sagt kan vi sammanfatta denna säsong. Det har varit en trevlig körupplevelse med Yamaha Transporter Lite 2-up, den har motsvarat mina förväntningar. När säsongen startade var maskinen helt ny och nu när vi avslutar har vi fått ihop nästan hundra fantastiska mil där vi bara har behövt fylla på olja och tanka bensin. När det kommer till att tanka så är det tacksamt att den encylindriga motorn går billigt och har en stor tank på drygt 44 liter. Detta sammantaget har gjort att jag inte behövt tanka så ofta. Nu väntar en förhoppningsvis fantastisk sommar med sol, bad och andra fartfyllda aktiviteter än på snölandskapet. Tack för att ni hängt med oss på våra aktiviteter under denna säsong!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Gillar du kläderna? Titta in AMOQ & 509

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs fler Trax Impressions

Kontakta din lokala Yamaha handlare:

MOTORHALLEN GÄLLIVARE

YAMAHACENTER ÖSTERSUND

MINAB

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen