Spänningen som uppstår när ett nytt fordon ska testas för första gången är nästan något som går att ta på. Våran långtestmaskin Yamaha VX Cruiser HO är inget undantag och man är i det närmaste i extas. Följ med nu när vi fick uppleva första körningarna med den för året helt nya vattenskotermodellen.
Vi sjösätter vår Yamaha på en ny Tiki trailer där vi sprayat med siliconspray på dom filtklädda stöden som maskinen står på, och med ett lätt drag bak på vattenskotern glider den själv av i vattnet. Kan det vara så att vattenskotern är ivrigare än oss på att få komma igång då vi nästan blir överkörda innan vi kommit igång? Vi blev verkligen imponerade över hur lätt det var att sjösätta vattenskotern som har en rejäl motor samt tre sittplatser vilket gör att den ändå väger några kilo.
Väl på plats i vattnet styr vi ut vattenskotern på lite djupare vatten och Yamaha rekommenderar att man kör maskinen där det är 60cm eller djupare. Det beror på att vattenjetten fungerar nästan likt en dammsugare som suger vatten under och sprutar ut det bak som en jetstråle. Det är just damsugarfunktionen som gör att man ska passa sig för att köra där det är för grund då man lätt man suga upp en sten eller sand som sedan kan ge stora skador och dyra verkstadsbesök.
Väl ute på djupare vatten var det äntligen dags att trycka på startknappen för första gången och direkt hoppar radfyran på hela 1,8 liter igång. Det första som slår en är vilket grymt ljud motorn har som påminner lite om en sportmotorcykel, det höjer helt klart adrenalinpåslaget och suget på att få ta den efterlängtade första körningen.
Gashandtaget trycks in och maskinen nästan hoppar upp ur vattnet, man känner genast att det är riktigt bra vrid i den stora motorn. De första timmarna rekommenderar Yamaha att man kör lite lugnare med olika varvtal som beskrivs i instruktionsboken och det gör man för att motorn skall få en bra inkörning innan det är dags att pressa grejerna ordentligt.
Till trots att vi nu är inne i inkörningsperioden hinner vi testa på maskinen en del och vi blir helt klart imponerade över kraften trots att vi inte har överladdning på denna motor. Dom utlovade 180 hästkrafterna finns helt klart där och nu längtar vi efter att få testa dom rejält när dom första 10 timmarna är gjorda.
Den digitala displayen ger oss en tydlig inblick i allt från bränsleförbrukning, trippmätare, timräknare och tid från sista servicen för att nämna några funktioner. Vi hittar även ett kodlås som gör det möjligt att låsa motorn med en personlig kod och göra det svårare för tjuvarna. Just på denna modell sitter det en bluetooth stereo original som har ett riktigt klart och fint ljud, tyvärr saknar vi möjlighet att kunna se vilken låt man spelar i displayen utan här får man styra musiken med knappar under styret tillsammans med en uppkopplad telefon. I facket som finns bakom styret finns det både telefonhållare och usb uttag för laddning tillsammans med ett cigarettuttag för att kunna koppla in andra 12 volts prylar.
De första timmarna har helt klart gett mersmak på denna Yamaha VX Cruiser HO som vi tror kan vara en riktigt bra kamrat för familjerna som vill kunna nyttja sin maskin till olika saker och med en mer bränsleekonomisk motor än värstingarna med turbo som ofta vill ha lite mer mat när laddtrycket får jobba. Missa inte nästa artikel där vi kommer att gå in mer på djupet i denna högintressanta nyhet från Yamaha, nu laddar vi för fler härliga dagar på vattnet med vår nya testkamrat!