Snön har äntligen landat i stora delar av landet, och många av oss har redan varit och dansat i det vita guldet med skotern. Ett litet tips från oss på Sledtrax kan vara att vänta något längre innan man kör premiärturen för att slippa det där onödiga första försäkringsärendet och bli stående när nästa dump anländer.
I väntan på kommande snöfall kan man istället ägna sig åt att förbättra prestandan i maskinen och ge den lite kärlek och omsorg eller varför inte lite ”bling” faktor. Zbroz är ett företag från andra sidan pölen som tillverkar massvis av hållbara produkter för snöskotermarknaden med fokus på just prestanda. Att produkterna dessutom ser riktigt bra ut är bara ett plus i kanten. Vi tar i detta reportage en titt på zbroz 36” framvagn och spindlar för AXYS chassiet.
Framvagnen:
Fördelen med Zbroz 36” framvagn är många. A-armarna som är tillverkade i chrome moly är betydligt starkare än polaris egna a-armar. Dessutom blir skotern 3” tum smalare i spårvidd än det som sitter från fabrik på undertecknads AXYS SKS. Detta gör maskinen både smidigare och mer lättkörd i lössnö. Den vinklade designen på nedre a-armen gör även att markfrigången blir lite högre vilket minskar motståndet i lössnön samt ökar chanserna att missa uppstickande föremål.
Spindlarna:
Zbroz spindlar är frästa ur billet aluminium vilket gör dem starkare och lättare än original spindlarna. Den nedre delen av spindeln är avsmalnad för att kunna justera spårvidden enkelt. Fyra olika anodiseringar finns att välja på för att kunna matcha maskinen.
Förutom ökad hållbarhet denna super combo från zbroz ger din käraste ägodel ännu bättre skråegenskaper och blir lättare att lägga omkull under skråkörning och pudersvängar då den är något smalare än original 39″. Dock kan maskinen upplevas något mer vinglig under ledkörning men det är något vi offrar mot fördelen som istället ges vid sidan om spåret.
Montering:
Om man enbart sätter dit A-armarna behöves lite modifikation i form av att fila till original spindlarna för att kunna ge max styrutslag. Därför var det ett självklart val för oss att montera en komplett framvagn med spindlar, då det inte kräver några ytterligare justeringar. Vidare är produkterna lätta att få dit och ett tydlig instruktionsblad följer med för den “icke händiga”. Efter en dryg timma är monteringen klar och med ett leende på läpparna måste vi säga att finishen är riktigt hög.
Kostar det så smakar det:
Priset på framvagnen ligger på dryga 7500kr här hemma i Sverige, med spindlarna nosar vi på närmare 13.000kr. Alltså ingen billig uppdatering, men å andra sidan är detta ett par riktiga premium produkter som gör din skoter roligare vid sidan om leden, betydligt mer hållbar än standard och lite snyggare att vila ögonen på.