Kontakta oss

Sledtrax testar

CAN-AM OUTLANDER 650 XMR – LEKFULL OCH TUFF!

Can-am har ett brett utbud av maskiner i ATV när det kommer till modellserien Outlander, allt från den smidiga 450cc till den brutala 1000cc som finns med 91 hästar. I denna artikel har vi på Sledtrax valt att titta på en modell som har det största däcken och kanske en av modellerna som klarar leriga och stökiga underlag bäst nämligen OUTLANDER 650 X MR!

Vid en första anblick ser denna modell riktigt läcker ut, den beigea Desert Tan färgen i kombination med de svarta detaljerna ger en cool look. Att det sen sitter 28” ITP Mega Mayhem däck på gör knappast saken sämre. Läckert utseendet men vad ger hjulingen för första intryck när man kör den?

Med ett knapptryck startar maskinen och V-twinmotorn på 649,6cc står och blir varm. Undertecknad hoppar upp och smyger i väg, förutom att maskinen känns följsam är det alltid trevligt att höra ljudet från en v-twin. När vi börjar köra är fyrhjulingen i standarläget, här känns maskinen följsam och mjuk på gasen. Med några enkla knapptryck ställer vi om den i sport mode när vi kommit ut en bit i skogen, här ändrar maskinen helt karaktär. Den blir betydligt rappare på gasen och man känner att det finns bra med kraft i motorpaketet och att de 59 pollarna jobbar bra.

I terrängen?

 Vi viker av från del lilla skogsvägen vi kört och testar att köra i terrängen, här känner man hur den dynamiska servostyrningen (DPS) hjälper till, framför allt när du kör sakta och det är ojämnt underlag. DPS´n gör sig inte påmind på samma sätt när du har högre hastighet eller jämt underlag. Outlander´n känns smidig i skogen när man kör mellan träden och olika passager, vi ser en backe där framkomligheten kan sättas på prov.

Här är det några stenar och en stock som ligger på backen och allmänt stökigt underlag, vid ett första försök kommer vi inte mer än en tredjedel av backen innan det börjar slira. Vi tar oss ner igen och börjar om men denna gång har vi lagt i visco-4loken, med ett knapptryck diffar du även framhjulen och får konstant drift på alla fyra hjulen. Den backen som nyss kändes som ett hinder blir inte längre någon större utmaning, vi tar oss ganska obehindrat upp till toppen och man känner att maskinen klarar betydligt större utmaningar.

Gör dig redo för att bli lerig.

CAN-AM OUTLANDER 650 XMR modellen är förberedd med 28” skoveldäck, uppflyttad kylare och snorkel. Det här skvallrar om att man från Can-am har förberett denna maskin för att kunna köra i blöt och lerig terräng. Det i kombination med visco-4 lock systemet och en 1588kg stark vinsch övertygar oss på Sledtrax om att du kan ha det riktigt roligt även på blötare turerna. Tyvärr han vi inte under vår dag testa just dessa egenskaper men förutsättningarna finns helt klart där.

Sammanfattningsvis!

Är alltid mer motor bättre? det är frågan… Det vi kan konstatera är att CAN-AM OUTLANDER 650 XMR är en rolig maskin med många användningsområden och en riktigt potent motor. Du kan lika gärna använda den till arbete på gården eller dra fram en älg från skogen, hur som så tror vi att den kommer ge dig ett stort leende på läpparna.

Läs fler Sledtrax tester

Gillar du kläderna på bilderna kika in: KLIM

Försäkra din ATV via: SVEDEA

Kontakta din lokala Can-am handlare för mer information:

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen