Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS RZR PRO XP – RUSTAS TILL MAX

Nu har en del av sommaren passerat, vi har fått en del turer och sladdar med vår RZR och det är dags för oss att visa er hur vi rustat vår rallybil från Polaris. Många tillbehör finns på bilen och vi tänkte gå igenom lite hur vi tänker kring hur man ska utrusta sin Side by Side för de användningsområde man ska ha den till.

Hytt paket:

Då vi köpte maskin i slutet på April efter den gått som tävlingsmaskin på ROC i Piteå satt det redan en stor del utrustning. Någon form av “hytt” paket är måste om du ska köra maskin i alla tänkbara förhållanden vilket vi på Sledtrax har gjort.
Vad vi menar då är dörrar, framruta, bakruta, tak och vindrutor i plats som går att öppna vid varmare dagar. Även en vindrutetorkare är ett måste om du ska kunna se när de är lite blötare och lerigare dagar.

Värme:

När vi nu sett till att hytten är stängd och inte har något korsdrag i förarmiljön är även ett värmepaket en bra sak. Vill man köra på vintern kring en isbana som är förbaskat kul kan man ställa fläkten på värme och hålla någonstans kring 10-15 grader i hytten samtidigt som det går att ställa fläkt på sommaren för att kyla ned hytten under de allra varmaste dagarna.

Däcken då?

Det är en djungel där ute med olika modeller av däck, olika mönster, storlekar, fälgar osv. Vi har valt att sätta på en uppsättning 32 tums Crawler XG däck. Det är samma däck vår rally stjärna Timmy Hansen kört på sin RZR vilket fungerat mycket bra för oss. Detta tillsammans med ett par coola fälgar från Polaris tillbehörskatalog.

Vinterdäcken lyckades vi förhandla med oss från Polaris. En uppsättning 28 tums däck BFGoodrich med mängder av 6 millimeters skruvdubb. Ska man köra vintertid på isbana vilket är fruktansvärt kul så måste du ha isdäck annars kommer du inte ta dig fram.

Säkerheten?

På vår RZR har har vi 6-punkts bälten som gör att du sitter kvar om du skulle ha otur att välta med maskin på en isbana eller ute i skogen. Vi kör alltid med hjälm även om det inte är ett krav. Vår RZR är MC reggad och du kör lagligt på väg så länge du har bälte.

MKE Performance:

MKE Performance har byggt ett fullflödes avgassystem i rostfritt stål för vår RZR. Vi är noga med ljudmiljön och för djur och natur därför var det viktigt för oss att maskin inte skulle låta högre. Där har Mattias på MKE lyckats riktigt bra i sitt skapande då han byggt det med dubbla ljudburkar. Vår RZR har inte har en märkbart högre ljudnivå än original men systemet gör att maskin andas bättre och dessutom ger det ett riktigt fränt utseende.

Maptun Performance:

För att nyttja vårt avgassystem till max har vi valt att installera steg två från Maptun performance på vår RZR. Ett chiptrim där man ändrar om vissa parametrar i motorn styrdon och på så sätt optimerar effekt på ett säkert sätt. Vi kan säga att det ger en enorm skillnad mot original. Effekten säger 195 hästar istället för 180 men responsen vid gas och accelerationen är som natt och dag förbättrad. En enkel installation som tar mindre än 20 minuter och något som verkligen gör stor skillnad i motorns gång. Detta är något som ger såpass mycket effekt för såpass lite investering så vi starkt kan rekommendera alla RZR ägare att testa detta.

Swetown:

Sist men inte minst har vi egendesignat ett stilrent dekalkitt från Swetown. Enkelt att installera och  ger möjlighet att få ett eget utseende på maskin. Micke och Christoffer på Swetown är dessutom riktigt bra att ha att göra med. Så kontakta dem om ni själva är intresserade av någon form av dekalkitt för powersportsprodukter.

Det finns mängder av fler tillbehör att personifiera sin egna maskin allt från boxar till extradäck, vinschar med mera. Detta är bara ett axplock vi på Sledtrax valt att utsmycka vår maskin med.

Läs fler Sledtrax tester

Försäkra din ATV via: SVEDEA

Besök Maptun

Besök MKE Performance

Besök Swetown

För mer information om Polaris RZR Pro XP kontakta din lokala Polaris handlare:

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen