Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS SPORTSMAN XP 1000 S – PRESTANDA MED NY INNEBÖRD

Polaris Sportsman XP 1000 S tillhör utan tvekan toppen av det isberg av ATV´r vi testat när det kommer till prestanda. Tänk er ett stridsflygplan med enorm kraft, integrerad med den senaste tekniken och med de bästa funktionerna. Detta är Polaris svar på just detta! Vill man vara värst är det här alternativet från Polaris en het kandidat och som vi nu ska kika närmare på.

Tittar vi in specifikationerna på pappret glänser Polaris Sportsman XP 1000 S onekligen! En vätskekyld 1000 kubikare ”Prostar” med 2 cylindrar och ett enormt vridmoment. 27 tums Powergrip däck med grova mönster, över 35 cm markfrigång och dragkapacitet starkare än shirehästen. Men det är inte på papperet man vinner medaljerna och betygen delas ut utan det avgörs ute i skog och mark och där ska vi nu se vad detta tuffa monster går för.

Första intrycket som far genom huvudet när undertecknad ser maskin är hur pass stor och krallig Sportsman XP 1000 S är. Maskin utstrålar en läcker och rå design och ett stort ”att ha” begär infinner sig. ”Storleken har inte betydelse” säger många, det finns två sätt att se på saken, både på gott och ont. Vill man ha en råstark och busig ATV är det bra med en större och tyngre maskin som blir stabilare och får mer fäste. Ska man däremot köra mycket i trånga passager i skog och mark där det är mycket träd och tighta svängar är en något mindre och smidigare ATV att föredra.

Hur är Sportsman XP 1000 S att köra?

Vrider om nyckeln och låter maskin gå varm någon minut, hjälmen från KLIM knäpps och goggles från samma tillverkare justeras in till perfektion. Vi hoppas på maskin lägger i högväxeln och trycker till på gasen. Vi färdas läng en grusväg och här går det fort, sväng efter sväng erövras med en sladd och det gäller att hålla i sig när motorn sjunger ut. Ett busigt intryck, kul!!

Efter någon kilometer tar vi in längs en skoterled och testar smidigheten och komforten i skogen. Här glänser maskin inte lika mycket, man sitter väldigt skönt och komforten och ergonomin är superbra. Däremot är smidigheten inte lika stor som när man kört lite mindre maskiner både 570 från Polaris men också Kodiaken från Yamaha, och Outlander´n från Can-am. Här gäller det att tänka till och ha ögonen fästa långt fram för att ta ut en färdväg, Sportsman XP 1000 S är väldigt bred hela 144 cm vilket gör den lite mer ”bökig” vid teknisk körning i skogen.

De uppböjda a-armarna fram och bak gör dock att man med enkelhet kan passera lite större stubb och sten inne i skogen utan att riskera att fastna. Den elektroniska servostyrningen gör att du inte får kramp i armarna och att slag från däcken inte når upp i styret. Vi testar den elektroniska 4-hjulsdriften och här har Polaris verkligen fått till en AWD som fungerar i alla lägen och ger däcket med bäst fäste den största kraften vilket gör det enkelt att köra fram där andra ATV´s får problem.

Så hur lyder vår dom?

Vi är positivt överraskade, en maskin som både ser ut som en tuffing och går som en. Aningen mindre smidig i skogen än de absolut smidigaste av ATV´s. Men väljer du en smidigare ATV i skogen får du oftast en tråkig maskin utanför den. Polaris Sportsman XP 1000 S ger det bästa av två världar där du får en förbaskat kul maskin för bus och lek, en maskin som tar sig hyfsad i skog och mark tack vare sina böjda a-armar, höga markfrigång och ultimata 4-hjulsdrift. Men tillika även klarar de allra hårdaste arbetet med tung last. Det hörni! Det är ett riktigt bra betyg från oss på Sledtrax.

Läs fler Sledtrax tester

Gillar du kläderna på bilderna kika in: KLIM

Försäkra din ATV via: SVEDEA

För mer information om Polaris Sportsman XP 1000 S kontakta din lokala Polaris handlare:

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen