Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX 59 RANGER 600 EFI – MÅNGSYSSLAREN

Säsongen börjar dra igång och vi på Sledtrax har äntligen haft möjlighet att testa några maskiner. I denna artikel ska vi titta närmare på en skoter med ett brett användningsområde till en mycket rimlig peng. Det är en maskin som lika gärna kan ta familjen ut på fjället eller bara användas för en nöjestur, flertalet kommer även att använda den som arbetsmaskin. Den här finska lokatten har sitt arv från den legendariska modellen GLX 5900, häng med när vi tittar närmare på Lynx 59 Ranger 600 EFI.

Dags att lasta!

En kall decembermorgon krokas släpet på och bilen styr mot SN Motorservice i Boden för att hämta en Lynx 59 Ranger. När vi anländer har Kenneth redan förberett allt och 10 minuter senare är ekipaget lastat och vi styr nosen västerut för att hitta mer snö. När vi anländer till dagens destination efter en par timmar bilkörning startas 600 EFI motorn lätt upp med ett vrid på nyckeln för att bli varm under tiden vi klär på oss.

Kan en utilitymaskin vara smidig?   

När vi backat ner skotern går vi ett varv runt den, man känner igen Raiden X designen från föregående års modell. Vi kör iväg med maskinen och slås av hur lättkörd den känns, om det är variator kalibreringen eller dämparsetuppen som är största orsak ska vi låta vara osagt. Den ger ett välkomnande intryck och känns väldigt smidig när vi kryssar mellan träden.

Nu bör ju tilläggas att detta är försäsong och vi har inte en meter med puder som vi brottas i men känslan av smidighet är ändå slående med tanke på vad det är för typ av maskin vi sitter på. 59:an vi lånat för dagen har dessutom en praktisk LinQ låda som rymmer det mesta du behöver för en dag bakom styret vare sig det är för rekreationellt syfte eller arbete, fäste för yxa och såg samt 135l förvaring säger väl allt.

Hjärtat i form av 85 arbetsamma kusar 

600 EFI`n börjar finnas i flertalet modeller och anledningen är enkel, en driftsäker 2-takts motor med ett bra register som dessutom har en vettig prislapp. Om vi backar bandet till 1983 då Lynx släppte sin legendariska GLX5900 var förutsättningarna lite annars. Då satt det en 40 hästars motor som var i det absoluta topp segmentet i sin genre. Vi på Sledtrax körde otaliga mil på en Xterrain 3700 med just 600 EFI under föregående säsong och kan inte annat än säga att BRP´s utvecklingsteam har gjort ett riktigt bra jobb med denna spis!

Midvinterns korta dagar 

Vi är inte bortskämda med många ljusa timmar denna årstid men de vi får är ack så viktiga. En dag bakom styret börjar gå mot sitt slut och det är med en positiv känsla i kroppen vi styr mot släpet igen med Lynx 59 ranger`n. Det här är en maskin med många ändamål som man dessutom kan köpa för en rimlig peng, elstart drag och extra kylare med fläkt direkt ur kartong är något som uppskattas både till pulkdragning och arbete. Om denna 59:a kommer bli lika legendarisk som sin ättling från 83` ska vi låta vara osagt men vi är helt övertygad om att den kommer sälja i massor!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Gillar ni kläderna i artikeln, titta in SCOTT

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

CROSSFIX

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen