Kontakta oss

Nyheter

LYNX & SKI-DOO – NYHETER FÖR 2024

Lynx och Ski-Doo har nu släppt deras produktutbud för 2024 och vilken release detta är. Med mängder av nyheter som bland annat nyttjande av ny teknik, modeller i nya plattformar, motorpaket som hittat in i eftertraktade maskiner och en uppsjö med ändringar inför det kommande året. Och just det, även en helt elektrisk snöskoter som pricken över i:et, häng med när vi går igenom de största nyheterna som Lynx och Ski-doo erbjuder för 2024!

LYNX 2024 – TUFFARE ÄN NÅGONSIN

Den slogan som Lynx gått ut med, tuffare än någonsin, den kan vi inte säga emot. Med helt nya modeller har man kommit ut starkare än någonsin. Rave, Xterrain och 49 Ranger har nu hittat in i Radien2 kostymen och detta med mängder av spännande uppgraderingar, som helt ny belysning, ny boggie och förbättrad ergonomi. RE-paketet har stärkt upp utbudet ytterligare på de redan heta snöskotrarna och lössnösegmentet har fått en översyn med nya modeller och nya specifikationer. Sedan toppar man detta genom en lansering av en helt elektrisk snöskoter för ett extremt starkt modellutbud för 2024!

49 RANGER PRO

Den redan mycket kapabla 49 Ranger har nu nått till ny nivå i PRO modellen, där man finner den i Radien2 plattformen. Här har man verkligen växlat upp med en slimmad design, LED-belysning med hela 4800 lumen samt en total viktminskning om ca 9kg. Boggien är den välkända PPS2 DS+ som man även finner i Shredder modellerna, något som bådar gått för lössnöegenskaperna. Som kraftpaket har man att välja mellan Rotax 600R E-TEC eller 850 E-TEC och mattan som skall få ner kraften i backen är en 400x3923x64mm PowderMax matta. Ett spännande recept som vi ser fram emot!

RAVE RE

Detta är ledracern som fötts på nytt, Rave RE i Radien2 plattformen ser ut att bli en lovande maskin. Det är samma historia här som med ovan nämnda modell, slimmad maskin med förbättrad ergonomi, belysning samt en hel del mer. Vad säga om en ny 4-kolvs broms samt ändrad motorinfästning för att minska vibrationer och minskat slitage.

Stötdämpningen är som vanligt riktigt kraftig, PPS3 boggien är bestyckad med KYB PRO 46 HLCR stötdämpare med full justerbarhet, vilket låter lovande för den ledracing som en maskin som detta inbjuder till. Motorvalen är 850 E-TEC eller 600 R E-TEC och det är även möjligt att välja till 10,25” displayen som nu har en ny kontrollmodul där man bland annat har möjligheter att navigering utan att behöva ha mobiltäckning.

SHREDDER

Lössnösegmentet har i år växt och vi hittar här Shredder, Shredder RE samt Shredder DS. Detta är en fortsättning på det utbud som bänkade marknaden ifjol och nu ser vi en större bredd i utbudet. Shredder och Shredder RE kommer i år att erbjudas med motoralternativet 600 R för en om möjligt ännu mer lättsam maskin, och för dem som vill ha maximalt med effekt så hittar vi åter 850 E-TEC Turbo R motorn i modellerna RE och DS. Nytt för 2024 är även att DS modellerna kommer med 34” framvagn, för en ännu smidigare lössnökörning.

XTERRAIN

Att crossover segmentet är starkt hos Lynx råder det ingen tvekan om och Xterrain har fått ett stort fokus för 2024. Vi tycker dock att Xterrain RE är den mest intressanta i gänget, där man hittar en ny tappning i Radien2 plattformen. Inte bara ger detta ett nytt och häftigt utseende på maskinen, utan alla de tidigare nämnda uppgraderingarna hittar man även här, som LED-belysning, förbättrad ergonomi, ändrad motorinfästning och helt enkelt en mer slimmad maskin. Vi tror att detta kommer ta crossover modellen till en ny nivå och med den potenta PPS3 boggien i kombination med kraftiga stötdämpare – i samma kaliber som Rave RE, så lär milen efter leden bli en fröjd. Mattlängden på 3700mm med 51mm kammar känns som ett bra alternativ ihop med den kraftfulla Rotax 850 E-TEC. Om receptet är en sådan fullträff som vi tror, det kommer ni att kunna läsa mer om framöver!

SKI-DOO 2024

BRP sparar inte på krafterna och om läsningen ovan av Lynx modellerna känns mäktig så får ni nu hålla i er, Ski-Doo modellerna för 2024 är nämligen minst lika häftiga. Vi har en grymt spännande lössnömaskin att se fram emot samt ny teknik för en extrem 2-takts turbo. Modeller som fått ta del av G5 plattformen samt även här en helt ny elektrisk snöskoter, så häng med på genomgången av de hetaste nyheterna för 2024!

FREERIDE 146

Ski-Doo Freeride 146 var maskinen som i stora lössnöstestet 2023 framstod som den busigaste snöskotern på marknaden. Till 2024 händer det saker med denna modell. Inte nog med att man hittar den med valet om en Rotax 850 E-TEC Turbo R motor, dessutom har man den 15” breda PowderMax mattan med fullängd på glasfiberstavarna samt KYB Pro 40 stötdämpare. Utöver detta är det även en hel rad av nyheter som en ny geometri på styrspindlarna, tMotion XT med fast bakre sving, nya DS-4 skidor, lägre styrhöjare samt en helt ny och grymt läcker färgkombo. En riktigt het maskin helt enkelt!

MXZ X-RS WITH COMPETITION PACKAGE

Denna ledräcer är något utöver det vanliga. Dels hittar vi en 4-kolvsbroms, Kashima-belagda KYB Pro 40 stötdämpare samt Launch control. Men framförallt har vi motorvalet med Rotax E-TEC Turbo R med vatteninsprutning. Ja, ni läste rätt, vatteninsprutning. En teknik som vi inte sett tidigare på snöskotrar. Syftet är väldigt förenklat att bibehålla toppeffekten på 180hk även efter långa fullgasrepor när luften in till motorn annars blir för varm för maximal effekt. Då sitter det spridare i trottelhuset som injicerar en vatten- och metanol blandning, som matas från en pump placerad bakom tanken, vilket tar ner temperaturen och därmed säkerställer maximal prestanda.

Ski-Doo rekommenderar att man använder deras XPS ICE – Intake Cooling Enhancer – för detta system och hur ofta man behöver fylla på detta låter vi vara osagt. Enligt tillverkaren varierar detta eftersom systemet enbart aktiveras vid behov, men någonstans kring 70-100 mil per liter anges som en fingervisning. Skulle man få slut av vätskan är dock inte färden över, utan då riskerar man enbart att tappa topp-effekten vid de krävande fullgasreporna. Det låter helt klart som att Ski-Doo har gjort det där lilla extra för att säkerställa att man som förare får ut det mesta ur sin maskin, vilket vi ser riktigt positivt på, sedan är det väldigt kul att se ny teknik i applikationer som man inte hade tänkt på.
Om just detta är det vi kommer känna av mest under provkörningarna, det är inte så troligt, men en sak som är säker är att denna modell står högt upp på önskelistan över skotrar att provköra inför 2024!

BACKCOUNTRY

Ski-doo Backcountry modellen hittar vi för 2024 i en ny kostym, nämligen Rev Gen5 plattformen. Detta innebär att man ser en hel den nyheter och förändringar. En smal och kompakt design på skotern som ger en ändrad ergonomi för föraren och har en mer centraliserad massa för en mer alert känsla. LED-belysning sitter på som standard och den nya plattformen gör det möjligt att välja till den uppdaterade 10,25” displayen. Backcountryn har även fått cMotion boggien samt KYB PRO stötdämpare som är justerbara med tre enkle lägen och såklart ett helt nytt utseende! En mångsidig crossover som ser riktigt intressant ut!

SIST MEN INTE MINST – ELEKTRISK SNÖSKOTER

Ski-Doo och Lynx kommer båda med varsin modell av helt elektriska snöskotrar. Nu är det inte tänkt som en ersättare till skotrarna ni läst om ovan, utan användningen är primärt för ett annat syfte. Nämligen exklusivt för guidade turer där upplevelsen blir något helt annat på en nästintill ljudlös maskin, som dessutom tar sig fram helt utan några utsläpp. Räckvidden anges vara en ganska moderat sträcka om 50 km och modellen är specifikt framtagna för användning i ”Uncharted Society Experience” där man nu bland annat har möjlighet att ta sig in på strikt reglerade områden tack vare Rotax ePower technology som alltså går på el. Vi kan därför inte förvänta oss att dessa kommer att stå vid var persons fjällstuga ännu, men vi ser det riktigt positivt att en ny teknik som detta släpps ut på marknaden och att BRP är med och banar väg för framtiden!

SAMMANFATTNINGSVIS

BRP har minst sagt kommit med ett stort släpp inför säsongen 2024 och de modeller ni läst om i denna artikel är ett axplock av de absolut hetaste nyheterna. Ni kommer självklart kunna läsa mer ingående om modellerna under kommande Trax Impressions.

Läs mer på Ski-doo

Läs mer på Lynx

Kontakta din lokala LYNX handlare:

MJM POWERSPORTS

LINDROTHS MOTORCENTER

CROSSFIX

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

SOLLEFTEÅ SERVICE CENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Fortsätt läs

Mer i Nyheter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen