Kontakta oss

Nyheter

SÄLEN – TRERIKSRÖSET NON STOP!

Kan man köra runt 150 mil på skoter utan övernattning? Den frågan kommer Jocke Armgren och Jonas Sjögren försöka svara på under några dagar i Mars. Duon har nämligen för avsikt att genomföra denna extrema långtur under ett antal dygn med preliminärt startdatum 12 Mars 2023.

Starten går i Sälen och första ordentligt vilan planeras i Kilpisjärvi ca 1 mil söder om Treriksröset, efter att dom har besökt den berömda gränsstenen. Distansen uppskattas till runt 150 mil. Jocke har kört sträckan ett par gånger på tidigare långturer men för Jonas är långa delar av sträckan ny mark. Inte nog med att äventyrarna ska köra non stop norrut, dom ska köra skoter hem också.

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Hela äventyret startar med att Jocke kör solo från Brunflo till Sälen, en eller ett par dagar före avresa. Dom startar just i Sälen av anledningen att det inte är tillräckligt snösäkert längre söderut. När den långa utmanande etappen på ca 150 mil är avklarad så tar duon ett något lugnare tempo söderut. Ett par tre dagar till Brunflo strax utanför Östersund där Jocke når sitt mål är en rimlig gissning. Jonas däremot, har resan hem till Transtrand strax söder om Sälen kvar. Den etappen kördes av kumpanen solo i början av äventyret. Nu är det Jonas tur.

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Någon följebil eller plan B har inte dom erfarna skoteråkarna. Utrustning för enklare reparationer, frystorkad mat och möjlighet att värma vatten är viktiga detaljer i packningen. Utöver det så är naturligtvis bra kläder helt avgörande för att hålla sig varm och torr.

Intercom system i form av Cardo Scala Rider används för att enkelt kunna planera rutt och slippa stanna stup i kvarten för att resonera om vägval. Det är ju även kul att kunna prata lite strunt under tiden. Navigera gör dom gemensamt med varsin Garmin GPS laddad med en bra topografisk karta och skoterledskartan. Distans till nästa mack, distans från senaste kända plats, aktuell position och skoterledernas sträckning är några av det viktigaste delarna i navigeringen.

Jocke och Jonas menar att dom är väldigt noggrann med att ha koll på vägar och samhällen i närheten där dom färdas. I händelse av olycka eller oförutsedda händelser är det viktigt att veta var vi är för att snabbast möjligt kunna få hjälp. 

En så kallad In-Reach enhet är med på turen. Den kan användas för att följa gubbarnas position men även för att kunna larma via satellit, i stället för via telefonnätet. Jocke bor i Brunflo och har arbetat som skoterguide i Arjeplog mellan 2009 och 2021. Där har han samlat på sig mycket erfarenhet av skoterturer och på senare år har han utbildat sig till lavintekniker, arbetat med fjällräddning och har genomfört riktigt långa skoterturer. Senaste resan på 550 mil avverkades på mindre än två veckor.

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Jonas har ännu längre erfarenhet av skoterguidning. 20+ år i branschen och har kört skoter på många platser i Sverige och Nordamerika. Jonas utbildade sig till lavintekniker 2021 tillsammans med Joakim och ett gäng andra skoterprofiler. Jonas har lagt de flesta av sina timmar på skotern i backcountry terrängen.

Skotrarna som ska provas på denna utmanande expedition är en Polaris och en Lynx. Joakim kör en Polaris Switchback Assault 850 och Jonas en Lynx Xterrain RE 850. Skotrarna utrustas bland annat med extraljus från Lightforce, högruta, packväskor och laddare för telefon och GPS. Jocke väljer även att byta framvagnen till en smalare Wilhelmsson framvagn, 39 tum i stället för Switchbackens 42 tums originalframvagn.

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Viktigt inför resan är att stötdämparna är i gott skick. Servade dämpare med färsk olja gör resan till en behagligare färd och dämparna håller emot längre innan dom blir för varma och mjuknar något.
Jonas får hjälp av leverantören Ljungbergs Motor i Sveg för att ställa i ordning skotern. Väskor och extradunkar monteras, stötdämparna anpassas och skotern körs in av leverantören innan leverans.

Man kan ju inte undvika att ställa sig frågan varför? Varför köra en så lång sträcka utan att vila. När vi frågar äventyrarna själva så är svaret ”för att kolla om det går”. Jonas verkar vara relativt trygg i att dom klarar av det så länge det inte försvinner för mycket tid på exempelvis reparationer eller oförutsedda händelser.

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Jocke har kört upp emot 70 mil på en dag och tror också att det här kommer att gå fint.
Dom anser sig ha tillräckligt sunt förnuft att känna när det är dags att vila. -Vi kommer inte att pressa oss så hårt att vi kör på tok på grund av vi blir för trötta, berättar Jocke. -Målet är ju naturligtvis att nå Treriksröset innan vi vilar, men det kommer ju förstås att bli utmanande, fortsätter han. 

Förutom att ”för att kolla om det går” så drivs grabbarna av äventyret. Att använda snöskotern som sitt fordon på en resa är helt fantastiskt. Många kanske kan relatera till en MC resa där du har med dig din packning. Ännu fler kan relatera till en bilsemester med camping. Jonas och Jocke väljer att göra den äventyrsresan med snöskoter. Spänningen ligger i de oväntade upplevelserna och händelserna. Vilket väder kommer dom att få? Är dom rustade för både plusgrader med regn och extrem kyla? Vilka utmaningar kommer dom att ställas inför?

FOTO: RICKARD LÖVGREN

När dom erfarna skoteråkarna ändå gör ett äventyr som väcker uppmärksamhet så passar dom även på att samla in pengar till Cancerfonden. Duon samlar in pengar via sponsorer och allt överskott från dessa företag kommer att doneras. Jonas vill samtidigt passa på att bjuda in alla som vill att ”betta” på hur lång tid man tror att det tar innan dom når målet. 

-Låt säga att du satsar 10 kr per timme. Om det tar oss 40 timmar att köra sträckan Sälen – Treriksröset, donera då 400 kr till Cancerfonden. Satsar du 70 kr per timme, och det tar oss 35 timmar donera då 2450 kr (70kr x 35h) till Cancerfonden. Skriv på vår Facebooksida eller Instagram ”Långtur med Jonas och Jocke” om du är med på bettingen. 

Nedan finns faktarutor och mer information:

Cancerfonden
Swish 901 95 14
BG: 901-9514

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Joakim Armgren

Ålder: 38 år

Bor: Brunflo

Familj: Gift med Sofia och döttrarna Kelly och Ronja på 11 och 9 år

Jobb: Maskinuthyrare på EAG Rental AB

Egenskaper: God navigatör, snabb och uthållig.

Jockes skoter:

Märke: Polaris 

Modell: Switchback Assault 

Årsmodell: 2022

Motorstorlek: 850cc

Hästkrafter: 160hk 

Kamhöjd: 51mm

Längd: 370cm 146tum

Extrautrustning: Smalare framvagn, isrivare, knäskydd tankplasten, extraljus, högruta, väska i handsfack, väska på styret med 12v uttag, packlåda på tunneln, GPS.

Leverantör: Polaris Scandinavia

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Jonas Sjögren

Ålder: 49 år

Bor: Transtrand

Jobb: Guide/Uthyrare på Sälens Skoter & MotorAktiviteter AB. Byggnadsarbetare på Sälens Byggteknik.

Familj: Sambo med Linnéa och dotter Elsa på 11 år

Egenskaper: Uthållig, lugn, snabb och lagar det som går sönder.

Jonas skoter:

Märke: Lynx

Modell: Xterrain RE  

Årsmodell: 2023

Motorstorlek: 850cc

Hästkrafter: 165hk 

Kamhöjd: 51mm

Längd: 370cm 146tum

Extrautrustning: Högruta, förhöjt handsfack, Linq bensin och oljedunk, packväska på tunneln, GPS.
Leverantör: Ljungbergs Motor

Sponsorer:

Polaris Scandinavia

BRP Lynx

Ljungbergs Motor

Sälen skoter & motoraktiviteter

EAG Rental AB

Furillo

Skoterhuset Lofsdalen

Nallgård adventures

KLIM

Konstruktören AB

Lightforce (Nordik Distribution) 

Vuoggatjålme 

Arctic Air

Sledtrax

Läs fler Nyheter

Fortsätt läs

Mer i Nyheter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen