Den här säsongen har varit allt annat än optimal, där snö och temperaturer har varierat kraftigt under vintern 2025. Något som däremot verkligen levererat är vår Polaris 9R 146. Årets modell har förfinats ytterligare från tidigare år, och 9R-motorn går bara bättre och bättre. Den här motorn, i kombination med det välkända Matryx-chassit, ger en otroligt lekfull maskin med knivskarp balans. Påsken och slushen närmar sig, men innan dess – hur har skotern fungerat hittills?
En utmanande vinter
Som nämnt, har detta varit en väldigt speciell vinter, med ständiga väderomslag och skiftande snöförhållanden. En plats som relativt sett har hållit sig stabil (om man nu kan säga det om årets vinter) är Saxnäs. Med ett väldigt trevligt gäng på Marsfjäll Mountain Lodge har flera helger spenderats där uppe, trots att det innebär många mil i bil. Snön hade satt sig bra inför den här helgen, men Polaris 9R 146 gör varje förhållande tio gånger bättre. Man tar sig genom en tät granskog med stor trygghet tack vare Matryx-plattformen och en finjusterad motor som går som en klocka. 7S-displayen, det stora handskfacket, den korta och avsmalnande tunneln, bra tillbehörsväskor och starka lampor – allt bidrar till att detta är en väldigt “färdig” maskin.
Patriot 9R – ett recept för framgång
Man kan inte prata om Polaris utan att nämna tändstift – ja, det har tidigare varit ett stort problem. Men med det sagt har varken jag eller min kollega Henrik upplevt några tändstiftsproblem den här säsongen. När det irritationsmomentet nu verkar vara ur världen (so far so good), tycker jag personligen att Polaris 9R 146, med sin kvicka och förbättrade motor, är bäst i NA-klassen (naturligt aspirerade). Konkurrenterna har också sina styrkor, men jag vågar påstå att 9R är bäst – så länge den fungerar. Och det har den verkligen gjort under den här säsongen!
Perfekt för Skandinavien
Eftersom vi kör på så pass låg höjd – allt från 500 till 1000 meter över havet – är Polaris 9R 146 ett perfekt val för den som vill tänja på sina gränser som förare. Efter resor till både USA och Kanada har jag tydligt föredragit turbomaskiner där borta, just på grund av den tunna luften som påverkar både maskin och förare. I 146-versionen, som tagit stora steg de senaste åren och förändrat dynamiken i lössnösegmentet i Skandinavien, får man verkligen utmana sig i de brantaste backarna. Till skillnad från 155/165 som är mer förlåtande, måste man här lita på att maskinen lyssnar på varje liten input från dig som förare – och det gör Polaris riktigt bra, med sin balans och respons.
Vintern lider mot sitt slut
Säsongen börjar lida mot sitt slut, men vår Polaris 9R 146 ska förhoppningsvis få njuta av vårsol och slushig snö. Jag tror verkligen att maskinen även kommer att leverera under dessa förhållanden. Vissa kan uppleva att mattan känns mindre lekfull i mindre snömängder, eftersom den inte är lika styv som vissa konkurrenters, men jag tycker att den fungerar mer än tillräckligt bra. Återigen handlar det om tycke och smak – styvare kammar gör stor skillnad, men påverkar också vikten. Håll utkik efter vår sista rapport!