Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska märkena i samband med Haydays i USA. För er som inte är bekant med den kan man jämföra det med våran skoterns dag fast i mycket större skala. Ett slags startskott för en ny säsong helt enkelt. Så här kommer en enkel presentation av dessa hårdingar!
Polaris 600r
I och med att Polaris släppte sin racemaskin i Axys-format till förra säsongen så är det ganska naturligt med lite mindre uppdateringar tills i år jämfört med sina konkurrenter men några nyheter finns det. Numera sitter det fin fina Walker Evans Velocity-dämpare i framvagnen som även har nya övre bärarmar med en slags båge över dämparen för att ge ett bättre skydd. Spindlarna har även blivit lite högre för att förbättra körförmågan samt ge högre markfrigång såklart.
Bromsen har fått sig en översyn med en ny flytande kolv i rostfritt stål i kombo med nya belägg. Annars är det lite små detaljer som har förbättras såsom ett nytt tåligare dynöverdrag och nydesignade fotsteg som ska släppa igenom mer snö och ge bättre grepp.
Arctic Cat ZR 6000R SX
Här har det hänt en hel del saker innanför skalet. Hela 350 st faktiskt enligt dom själva. Inte ens lyset är orört utan det är hämtat ifrån barn/ungdomsskotern ZR200, allt för att spara vikt såklart vilket också vågen vittnar om då den har bantat 9 kg under sommaren.
En ny framvagn kallad ARS med justerbar camber, ökad caster samt högre markfrigång. Även panelerna har fått sig en uppdatering till Next Gen som är smalare vilket gör det lättare att förflytta sig på maskinen. Något man ju gör rätt ofta i racing.. Motorn har också förbättrats med nya cylindrar, avgasventiler samt reedventiler. En ny mappning på det så har dom hittat 15% extra pållar i botten och mellanregistret. Ja ni hör ju, det mesta är förbättrat/nytt och inte helt oväntat har Thucker Hibbert haft ett eller flera fingrar med i skapandet.
Ski-Doo MXZ 600RS
Inte helt oväntat dyker Gen4 chassiet upp i racingvärlden 2018, dessutom med en 600 E-TEC under huven som också gör debut på banan! Dock inte helt lik den som sitter i konsumentmaskinen utan den har fått tagit del av teknik ifrån den hyllade 850:in såsom extra spridarna som sitter precis bakom gasspjället för att bidra med ännu bättre gasrespons och mera hästkrafter. Den växer också storleksmässigt, från 594,4 cc till 599,4 cc. Lättviktavgassystem, dubbla reedventiler, kortare insugsrör är också nytt, både för prestanda och för att få plats i Gen4 chassiet.
Utanför motorhuven hittar vi en RAS3 framvagn med högre spindel och nya längre KYB dämpare. Under dom hittar vi nya lättvikts Pilot R2 skidor. I övrigt är det förbättringar här och där som vanligt, den största nyheten är såklart Gen4 chassiet med en E-TEC snurra, den ska bli spännande att se och höra i vinter!