Kontakta oss

Sledtrax testar

SEA-DOO SPARK TRIXX 2019 ANSLUTER TESTFLOTTAN

Sea-doo Spark är en framgångssaga för vattenskotrar som kanske saknar motstycke, en lekfull, lätt och driftsäker maskin som dessutom ligger rätt i pris. Vi på Sledtrax kommer att testa en Spark Trixx under sommaren för att se vad ”hypen” handlar om. Trixxen är dessutom lite busigare med finesser som låter föraren göra lite mer avancerade konster i vattnet. Nu är det hög tid att hämta ut våran sommar racer.

André Jonsson, Erik Larsson

Hämtning av Sea-doo Spark!

Vi börjar med att besöka Oktan och ägaren Erik Larsson som sett till att vi har en maskin redo för leverans. Vi måste bara poängtera vilket intryck man får när man kliver in i butiken, snyggt och prydligt med massvis av tillbehör och prylar för alla som älskar powersports! Men nu ska vi hämta en vattenskoter och det är inte riktigt lika enkelt som med ett landfordon som man lätt kan lasta på en släpvagn.

Därför har vi valt att beställa den supersmarta click and go vagnen som BRP säljer, den liknar i det närmaste en liten båtvagn men har en riktigt smart funktion.



Det sitter nämligen en bygel i bakkant på vagnen som man fäller ner över vattenskoterns bakre parti tills det klickar fast, sen är det bara ett par säkerhetssprintar som håller bygeln på plats och nu är vattenskotern både lastad och fastspänd på någon minut. Dessutom sitter regskylt och belysning på denna bygel vilket är superbra då det är dags att sjösätta.
När bygeln är uppfälld är nämligen även baklyset i luften och man kan backa ner släpet i vattnet utan att få kortslutning och elfel i lyktorna.

När vi hämtar sea-doo spark står den redan klar på våran vagn och vi har även valt ett kapell från Sea-doo för att hålla maskinen ren och fin när det är dags för transport.
Men innan vi får lämna Erik och butiken får vi oss en ordentlig genomgång av maskinen och dess funktioner, service med mera. Men framförallt får vi också kunskap i sjövett och säkerhet samt hur man ska bete sig ute på vattnet för att inte störa människor och djurliv. Otroligt proffsigt agerande och samtidigt väldigt viktigt att vi sprider denna kunskap för att kunna fortsätta med vattenskoter i Sverige på ett hållbart sätt.

Denna Sea-doo Spark som vi precis hämtat har som sagt lite roliga finesser som de ”vanliga” Spark modellerna saknar, och den enskilt största skillnaden är ett VTS system. VTS betyder Variable Trim System vilket innebär att man kan justera vinkeln på vattenjetstrålen och med den ändra egenskaperna på maskinen helt och hållet. Vinklar man strålen ner lättar bakre delen av skrovet från vattnet och man ska kunna sladda på vattnet. Justerar man jetaggregatet uppåt istället får man en maskin som kan stegra i vattnet. Detta system justeras enkelt på en knapptryckning från styret och vi kan garantera att vi kommer att testa vad man kan göra med dessa funktioner.

För att man inte ska tappa fotfästet när det ska stegras med spark trixx har man gjort fotsteg längst bak vilket gör att man har en plan och stabil yta att stå på när det är dags för bus med nosen i vädret.

En annan men akt så viktig detalj är den justerbara styrhöjaren som sitter på Sea-doo spark trixx vilket gör det möjligt att anpassa förarmiljön efter tycke och smak. Här gissar vi att man kanske kör med ett lågt styre när man vill åka snabbt i kurvor och att det kanske känns bättre med lite högre när man ska busa lite mer.

Vi kommer även att montera lite tillbehör men det får ni ta del av i en kommande artikel, nu startar ett av Sledtrax hittills blötaste långtest!

Läs mer om vattenskotrar HÄR

Läs mer om Sea-doo Spark HÄR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen