Kontakta oss

Sledtrax

Nyheter

SKI-DOO NYHETER 2020

Ski-doo är först ut med att lätta på skynket på nästa års modellprogram och det är en hel del nyheter som kommer. Störst nyheter är det faktiskt i utility segmentet där vi hittar några nya Expedition modeller som fått ta del av Gen 4 plattformen. I det största segmentet med mountainmaskiner får vi också en hel del nytt inför nästa säsong, bland annat en Summit X Expert som har hela 14 nya uppdateringar. Nu kikar vi in vad som är nytt.

En av de största nyheterna är utan tvekan den nya Expedition Extreme som fått en helt ny kostym, kan det vara Polaris Titan som är konkurrenten att slå? Kraft råder det i alla fall ingen brist på då man valt att montera den galet starka Rotax 850 E-Tec motorn. Med 165 hästkrafter lär man hinna dra in veden med god marginal.

För att kunna dra tungt har man en hög och lågväxel på växellådan som är ny inför nästa säsong, backväxeln sköter man med en knapptryckning där motorn vänder rotationsriktning.

Framför styret finns en helt ny 7,2 tum stor digital display som byter ut de äldre hastighetsmätarna. Bak på tunneln finns en plattform med Linq fästen som man kan montera massvis med tillbehör på och boggin har givetvis en flip för att förbättra backningsegenskaperna.

Expedition LE är byggd på samma plattform som Expedition Xtreme men lite mer åt touring hållet. En hög vindruta och dubbeldyna sitter monterad men den största nyheten är ändå att man monterat sin råstarka Ace 900 Turbomotor. 4 takts Turbo och möjligheten till lågväxel lär borga för att även Expedition LE kommer att lyckas dra hem veden i tid. 

Det för tillfället största segmentet i skoterbranschen är mountainskotrarna och det är inte konstigt att man satsar stenhårt på utvecklingen här.

Inför 2020 har man gjort hela 14 uppdateringar på en Summit X som får tillägget Expert i namnet. En av de kanske största uppdateringarna är samma som Lynx gjorde på sin Boondocker DS för två år sedan. Man har helt enkelt valt att köra med en tunnel som är kortare än mattan för att minska motståndet i snön, en välkommen nyhet i våra ögon. På fjädringssidan har man sett över kalibreringen på stötdämparna runt om.

Man har också valt att använda Kashima coatade stötdämpare fram och den bakre boggidämparen är av piggyback modell. Fjädrarna fram och på centerdämparen är nya och lättare och man har gjort om spindlarna.


Fotstegen har fått bättre snögenomsläpp längst fram och på tunneln hittar man ett vred för att justera balataremmen snabbt och enkelt. Dynan är den nya Forty7c som fanns som tillbehör i år och är betydligt mindre för att underlätta förflyttning vid aktiv körning.

Även styret har fått sig en översyn med lägre höjd, ny burkrem och en smalare diameter på själva styret som gör handtagen mindre och greppvänligare.
Självklart kommer vi på Sledtrax att återkomma med mer info direkt när vi har testkört samtliga modeller.

Fortsätt läs

Mer i Nyheter

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen