Det är inte svårt att dra på smilbanden när premiärturen av Sledtrax vattenraket ska bockas av. En dag fylld av skratt, glädjetjut och massvis med skön sommarfeeling. Yamaha VXR bjöd på fartfyllda kurvor blandat med adrenalinstinna accelerationer. Undertecknad hade verkligen svårt att få nog. Häng med när vi kör årets första sväng med Yamaha VXR och summerar intrycken.
En solig dag i början på maj var de dags att sjösätta Yamaha VXR och låta skrovet känna sin naturliga hemvist för första gången. Förväntningarna är på topp och även om termometern i Storsjön inte visar mer än 6 grader är jag mer peppad än på länge!
Nu ska vi bege oss ut till sjöss och se vad detta kraftpaket går för. Med bra utrustning i form av en våtdräkt och flytväst från Jetpilot är jag till stor del skyddad från kylan om olyckan skulle vara framme och ett första dopp kan bli ett faktum.
Vagnen från tiki trailer gör sjösättningen enkel och på ett par minuter lastas maskinen av i vattnet. Med kyliga steg vandrar jag i det grumliga vattnet och gör en manövrer där jag knuffar ut maskinen samtidigt som jag hoppar upp på dynan. Förarergonomin är något som jag är riktigt imponerad av, fast detta inte är en touringmodell av vattenskotrar så skulle jag påstå att den nya dynan är bekväm med både med bra fäste och ett mindre ryggstöd. Förarmiljön känns ergonomiskt genomtänkt och komforten är hög. Likaså reglagen sitter precis där dem förväntas. Det är nära nu, den gröna knappen trycks in och vi puttrar iväg mot horisonten.
Under de första minuterna smyger vi i låga knop i ganska stilla vatten, dels för att motorn ska bli varm, men också för att maskinen är helt ny. Undertecknad vill också ha kontroll över alla reglage och funktioner innan vi släpper loss alla 180 vilda hästar.
Apropå reglage hittar vi på vänster sida Yamaha´s egenutvecklade ”trim” som gör att du kan trimma vattenjet-strålen i olika lägen beroende på om du vill åka fort eller med ett ruskigt bra grepp. Något vi snart ska få testa.
OJ vad den går!!
Pressar gasen maximalt mot styret, här gäller det att hålla i sig, accelerationen är enorm och är man inte beredd i kurvorna med greppet av det nya NanoExel2 skrovet kan man nog lämna förarsätet ofrivilligt, här får man hålla i sig för glatta livet.
Ruset far genom kroppen, hade glömt bort hur fruktansvärt kul detta är. Adrenalinet tar aldrig slut när vi fullbordar några fullgasrepor och kurvor. Här ligger trimmet på lägsta nivån för att få så bra grepp som möjligt. Vill man däremot åka snabbt med något sämre acceleration så trimmar man till max. Det gör att vattenskotern blir lätt i nosen och mindre av skrovet är i vatten vilket ger en snabbare fart. Dock upplever undertecknad att vattenskotern tappar lite stabilitet och inte får lika bra grepp i detta trim läge.
Väl framme i lite vågor känns det att maskinen når sin fulla potential, skrovet ger förutom ett otroligt grepp även en stabil maskin när vågorna växer. Yamaha VXR fullkomligt skär genom vattnet som ett sylvasst rakblad. Vänder om efter någon halvtimmas lek, isarna har precis släppt och kölden gör sig påmind. Svårt att reflektera över sådant när ruset är på topp.
Sammanfattningsvis:
Hur summerar jag då första intrycket? Wow, vilken maskin och vilken motor, trots att detta inte är den ”värsta premiummodellen” i Yamaha utbudet är jag imponerad över både accelerationen som motorn ger, men likaså de grymma fäste skrovet har. Ser med spänning fram emot kommande äventyr där jag och VXR ska åka ut på lite längre utflykter över öppet vatten. Ställer mig även frågan om hur maskinen klarar av vattensporter med lek och bus när man sitter flera passagerare. Det är något vi ska ta reda på och ni får läsa om i kommande uppdateringar.