När Ski-Doo presenterar en ny generation av sin legendariska Summit X med Expertpaket, vet vi att det är dags att lyssna. Maskinen har varit en favorit bland oss friåkare i flera år – men nu är det en ny nivå av körglädje och lekfullhet som väntar. Med tunnare gods i tunneln, en smalare front på endast 32 tum och det helt nya styrsystemet tWIN™ RIDE LINK, får vi en maskin som inte bara ser vassare ut, utan också levererar en körupplevelse som är något alldeles extra. Vi på Sledtrax fick chansen att testa maskinen i högalpin terräng med klättring, skråkörning och friåkning och detta är våra intryck!
Ett helt nytt sätt att köra skoter
Redan efter några minuters körning märks det tydligt: det här är inte samma Summit. Den slimmade fronten i kombination med den minskade vikten ger en nästan chockerande följsamhet – framför allt när vi kör i skrå. Där vi tidigare behövde flytta vikten över maskinen, kan vi nu stå i neutral position med fötterna på varsin sida, något som gör både nybörjare och erfarna förare tryggare i lutande terräng.
Summit X med Turbo R är en riktig busmaskin, och den tvekar inte att svara när vi ber om mer. Vi attackerar branta bergssidor i djup, lös snö där andra maskiner kan känna sig överväldigade – men Summit fortsätter bara klättra. Vändningar i skrå, teknikpassager, sidehilling eller spontana hopp blir lekande lätta. Med den nya viktbesparingen känns den otroligt lättmanövrerad, nästan som en förlängning av kroppen.
Vad kan bli bättre?
Även om första intrycket är övervägande positivt finns det frågor som bara längre testperioder kan besvara. När man lättar en maskin så mycket, finns det en naturlig oro för hållbarheten – kommer den att stå pall för den ibland brutala verkligheten i Skandinaviens tuffa fjällterräng? Det återstår att se under kommande långtest.
En annan aspekt vi måste nämna är prislappen. När maskinen landar någonstans mellan 280 000 och 300 000 kronor, är det knappast en nyhet att det svider. För oss skoterfolk som redan kämpar med kostnader för utrustning, bränsle och fjällresor, är det inte direkt en lätt investering. Men som det så ofta heter – ”vill man ha det bästa, får man betala för det.”
Överraskningarna som imponerar
Trots en frontbredd på endast 32 tum och den fjäderlätta konstruktionen, känns maskinen inte det minsta instabil. Tvärtom. Vi kör långa sträckor i led för att ta oss upp till högre höjder, och trots den smalare geometri kan vi ligga på hårt utan att tappa kontroll. Maskinen svarar direkt, och i djupsnö känns den mer responsiv än någonsin tidigare.
Klättringsförmågan sticker ut – på riktigt. Vi befinner oss i storslagen fjällterräng, där branter avlöser varandra och snön är djup. Men med Turbo R-motorn mellan benen och en PowderMax X-Light matta under, känns det som att vi har tillgång till outtömlig kraft. Skotern biter, håller spår och levererar ett driv som får mungiporna att peka rätt upp.
Slutsats – lättare, råare och ännu mer lekfull
Ski-Doo Summit X 154 850 E-TEC Turbo R med Expertpaket är en maskin som sätter ribban högt! Med kompromisslös teknik, viktbesparingar och nya smarta funktioner, får vi en lössnömaskin som känns både lätt, följsam och brutalt kapabel. Vi på Sledtrax ser verkligen fram emot att fortsätta pressa den här skotern under vinterns tester – i skandinavisk terräng och fjällmiljö. För dig som söker busfaktor, kraft och kontroll är detta busfrö ett hett alternativ