Kontakta oss

Sledtrax testar

ARCTIC CAT MOUNTAIN CAT ALPHA ONE MED ATAC

Inför 2024 kommer Arctic Cat med sin nya plattform catalyst. Outtalat måste detta innebära att ascender plattformen har nått sin topp där alla detaljer är på plats, motorn spinner som en katt och körglädjen är stor. Vi förväntar oss en driftsäker, lekfull och välbyggd maskin när vi med stor spänning hämtar hem nästa långtestmaskin till familjen och det mina vänner är ingen mindre än Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med ATAC!

För denna förare är det mycket nytt med denna maskin än om Arctic cat varit försiktiga med att presentera nyheter den senaste tiden. Tidigare säsonger har alltid spenderats på brp i längre modell så detta är verkligen något helt annat på många sätt. Det känns spännande och intressant att få utvecklas vidare med Arctic cat:en och jag tar mig an den med höga förväntningar!

Kort skoter, lång säsong?

Efter glädjande nyheter från Anders på Erlas motor kopplas vagnen på och rullar vidare in till Vilhelmina, min maskin är redo för leverans! Inne i den lilla men ack så fina lokalen möts vi inte bara av glänsande skotrar men även hjulingar, snöslungor, tillbehör och såklart maskinen vi kommit dit för, Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med ATAC. 146″ är längden vi valt på mountain caten och anledningen är att kunna utmanas mer som förare samt att jag tror en kortare maskin kan ge mer fun factor under hela säsongen. Det är så kort tid varje år vi har så pass mycket snö att det är svårt att ta sig fram, så 146″ känns som en längd som kan passa till större delen av säsongen. Det återstår dock att se om jag får äta upp dessa ord..!

Maskinen som anpassar sig

Här i Skandinavien möter vi som sagt många olika fören, allt från meterdjup pudersnö, tung blötsnö och hård skare och det kan ändras från det ena till det andra blixtsnabbt. Det känns därför extra lägligt att även få prova på ATAC, ja så är namnet på den elektroniskt styrda fjädringen på mountain caten. Hur fungerar det då? Du justerar helt enkelt styvheten i fjädringen i framvagnen samt bakre boggidämparen via en knapp på styret. Där väljer du mjuk, medium eller fast med ett enkelt knapptryck, så smidigt! Du kan även välja driver 1 eller driver 2 där du i förväg kan ställa in att tex driver 1 är till för lössnöåkning och driver 2 använder du vid ledkörning. Det går även att “låsa” bakre boggidämparen på samma knapp. Detta kan du göra medans du kör vilket innebär blixtsnabb justering för ditt behov just där och då. Adjustable On-the-Fly Suspension!

Upplagt för äventyr

På denna maskin hittar vi även elstart, ni vet när man står där i slutet på dagen och kroppen är lika slut som soppan i tanken. Ja då är man tacksam för elstart om än det ger lite extra vikt på maskinen, men det kan de vara värt! Mountain caten har även extra lång tunnelkylare vilket vi tror kommer att komma väl till pass på de längre vårturerna och när transportsträckor på stenhårda leder blir långa. Arctic Cat har även som tidigare känt monorail vilket innebär en enkel boggieskena istället för två, jag har själv aldrig kört med monorail så det ska bli väldigt intressant att känna hur maskinen beter sig i olika fören och terräng.

Kommer monorailen att vara till min fördel eller nackdel? Ja det återstår att se. Men en sak är säker, om skotersuget varit stort innan så blev det om möjligt ännu större nu när papperna är skrivna och jag står som ägare på en Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med ATAC! Häng med i vinter för att läsa om mina intryck och om jag och katten kommer att trivas ihop eller om det blir några catfights.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs fler Sledtrax testar

Kontakta din lokala Arctic Cat handlare:

YNGVESSON MASKIN

EFFEKT POWERSTORE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen