Äntligen på plats igen i wilda westerns West Yellowstone. Men här ska vi inte rida nån trött gammal ponny, nä här hittar vi 180 hästar under huven på denna nya tvåtakts turbo Lynx Xterrain RE 850 turbo R 3700. Den starkaste tvåtaktsturbon från Lynx, direkt från fabrik! En riktig raket längs lederna och som även är lätt att ta sig fram i terrängen med. En riktigt optimal allround maskin helt enkelt som vi nu delar med oss första intrycken av.
Stor, större, Usa
För er som hängt med oss på Sledtrax har ni nog inte missat vårt eviga tjat om de fantastiska lederna där i USA, de är som det mesta i USA -större! Så här kan man verkligen testa maskinerna vad de går för, om man törs. För i denna turboladdade Lynx Xterrian hittar vi inget mindre än 180hk och med sina stora och justerbara KYB PRO 46 HLCR Kashima dämpare och PPS³-boggifjädring tar den sig an både led och terräng med bravur. Detta tillsammans med många andra egenskaper gör att denna maskin går att köra både fort och stabilt med.
Känsla av kontroll
Efter att ha suttit på x antal mountainmaskiner efter lederna för att ta oss upp till terrängen känns det som en dröm att kliva på denna Lynx Xterrain. Från något vingliga smala framvagnar till denna som känns stabil och stadig utan att bli tungstyrd, mjuk skön dyna som ändå inte är så pass stor att de är ivägen, förarmiljön ,komforten ja det känns som en skoter man verkligen kan ta på långa äventyrsresor. Jag känner mig otroligt trygg och stabil efter leden även om jag ökar farten, xterrainen kan ta kurvor och gupp utan att tappa greppet om marken.
Crossover tar dig överallt?
På tal om grepp så har mattan en stor betydelse i flera hänseenden. Mattan på crossover maskiner kan ibland vara det som avgör om man tar sig fram i djupare snö eller ej, kraften kan finnas där men kamhöjden är för blygsam och orkar inte skotta dig fram. Vi åker mestadels led under passet som Lynx Xterrain 850 re turbo R är med, men när det öppnar upp viker vi självklart av för att testa lössnö egenskaperna. På denna Xterrain hittar vi 406 mm mattbredd och 51mm kammar, det tillsammans med Rotax 850 turbo R motorn så skottar denna crossover snö som en lössnömaskin! Det känns häpnadsväckande hur lätt den är i lössnö men ändå så stadigt och säker på leden, kan de vara det bästa av två världar?
Äventyrslysten
För att underlätta äventyr hittar vi 10,25” pekskärm med BRP Connect. Där kan du navigera dig fram, planera en rutt i förväg samt se dina kompisar. När man kör på okända ställen är detta verkligen en ovärderlig funktion för att inte hamna på tok, men ändå kunna utforska området och känna sig trygg.
Turbo eller ej?
Förutom att man verkligen känner kraften i maskinen så är ju ljudet av turbon minst lika trevligt, det får verkligen körglädjen att stiga. Men det är väl som med allt, mycket vill ha mer! Denna maskin imponerade stort, kanske den roligaste på hela resan? Just tack vare sina grymma egenskaper både på och utanför leden blev denna en riktigt lyckad maskin för terrängen och snöförhållandena som var detta år, någon liknande det vi har här hemma. Detta tror jag absolut är en maskin som kan passa oss i Norden, vare sig du väljer turbo eller inte, lössnö eller led, äventyr eller planerad rutt, vi tror att Lynx Xterrain RE 850 Turbo R inte gör dig besviken oavsett.