Sledtrax testar
POLARIS 850 KHAOS SLASH 146” – LEKFULL MED PRECISION
Vintern rullar på likt Polaris 850 khaos slash, och tillsammans har de bjudit på fantastiska dagar. Detta är en maskin som verkligen fallit mig i smaken och kommit till att bli en snabb kandidat på min topplista. Vad är det som gör att just denna maskin passar mig? Vad är det som gör den så rolig,lättkörd och smidig? Här dyker vi ner i en del saker som nämnts förr men såklart även nya upplevelser och finesser på denna svarta pärla!
Ny helg,nya möjligheter!
Morgontrötta ögon möts av solens strålar genom fönstret, man blir genast piggare och om möjligt ännu mer peppad på en dag bakom styret. Frukosten får landa i magen innan tunnelväskan packas, skoterkläderna åker på, skotern fylls med bränsle och olja och vi beger oss iväg. Det blir en tur efter leden över snötäckta fjäll så långt ögat kan nå, alltid lika slående vacker! Detta är ingen ledracer så något vingligt blir det att ligga på efter leden men å andra sidan är den ju inte byggd i det syftet heller. Det beror nog mycket på att mattan är 38 cm bred samt så har som tidigare nämnt Polarisen generös markfrigång, ca 27,5 cm.
Ändå har khaosen inte smalaste framvagnen på marknaden,hur skulle det kännas med 34″? Men nu är den ju byggd på detta vis för att bli så lättkörd och smidig som möjligt utanför leden, framförallt i skogskörning i terrängen. Där briljerar den verkligen, speciellt tillsamman med sitt korta chassie så blir den otroligt smidig att byta riktning med,det gäller bara att själv vara lika kvick i kropp och knopp!
Upplyftande uppdateringar
I denna boggie har vi tidigare pratat om geometrin som gör att den kliver så bra i snön och ”poppar” men det är såklart ingen nyhet utan ett välkänt fenomen för Polaris. En väldigt fördelaktig egenskap som gör det betydligt enklare att ta sig fram genom skog och mark, speciellt med en 146” som gärna annars gräver ner sig och vill lyfta skidorna i det blå. Något som dock är en liten men ack så betydelsefull uppdatering är de nya drivhjulen samt antistab som vi hittar på denna Polaris khaos slash.
Jag har inte upplevt några problem med mattan, att den skulle ha tendens till att kugga eller slacka så den riskerar att haka fast i boggiskenorna vilket jag förstått varit en problem för vissa tidigare. Men de nya drivhjulen ska bidra med att man behöver ha mindre mattspänning och ger ett lättare rullmotstånd som i sin tur ska motverka problemen som vissa upplevt.
Drivkraften
Väl framme vid det tänkta området för dagen, det har blåst ihop riktigt bra med snö efter de senaste dagarnas blåst i kombination med snöfall. Men till skillnad från tidigare på säsongen har vi nu en bättre bas som gör att det blir ett helt annat driv och kliv i snön. Denna Polaris khaos slash 146″ tar sig fram otroligt bra, ja de har nämnts x antal gånger men varje helg på den utmanar man sig själv och maskinen lite mer och blir lika imponerad varje gång över vad den klarar av.
Hur motorer och variatorer är uppbyggd i detalj är inte min starka sida och att skruva i dem undviker jag om möjligt då det är utanför min kunskap. Men på denna maskin har vi som tidigare nämnt Patriot 850 motorn som jag upplevt stark och säker, till skillnad från 9R är den inte riktigt lika vass och snabb i gassvaret men helt klart en maskin med krut under huven och många smiles per miles!
Less is more?
När det kommer till förarmiljön är den väldigt enkel men ack så bra! Jag som tidigare år endast testat Polaris och funderat hur fasen man ens svänger med vertikalstyrning har nu kommit till att älska det! Man får verkligen en bra känsla i körningen och kommer nära maskinen. Känslan vid både sittande och stående körning är en stor del till varför denna maskin faller mig i smaken, den smala, höga och välbalanserade maskinen passar mig som handen i handsken.
En annan sak som uppskattas hos Polaris är bromsen,bromsskivan är till skillnad från andra tillverkare satt inuti maskinen och det bidrar till bättre bromsverkan. Bromshandtaget hade för min del gärna kunnat vara en aning närmare styret så att greppet vid sittande läge hade blivit bättre. Men å andra sidan krävs inte mycket styrka för att bromsa när bromsen tar så fantastiskt bra, och vid stående körning får man en annan vinkel på handen som gör att man når bättre och får mer kraft.
På denna maskin har vi ingen 7S display, med andra ord den större displayen där du bland annat kan se kartor och andra Polaris polare! Det blir givetvis en billigare peng utan den men efter att ha kört med 7S på andra maskiner måste vi säga att den är otroligt bra och har man vant sig är det nog svårt att vara utan den.
Sammanfattning av Polaris 850 Khaos
Har den sista pudersnön landat eller får vi en dos till av det vita guldet innan våren tar grepp om landet? Vi ser hur som fram emot en fortsatt säsong och med spänning få uppleva våråkningen tillsammans med Polaris 850 khaos slash 146”. Denna maskin tror vi kommer briljera även i hårdare före med sin lekfulla längd och sitt välbalanserade chassi som gör det enkelt att hålla skotern på skrå och manövrera trots hård snö och oväntade överraskningar!
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Gillar ni kläderna? Kika in FXR
Läs några Sledtrax Testar
Beställ din POLARIS SNOWCHECK