Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

PROJEKT LODJURET, ETT VASST ROVDJUR PÅ JAKT! – FÄRDIGSTÄLLANDE

Inne på målrakan, mållinje i sikte. Fullt fokus, ska passera mållinjen med någotsånär hedern i behåll efter de tidigare missarna. Men vem i hela världen har lagt ut fallgropar på målrakan, och hur dum får man egentligen bli? Ja, inte katten var problemen med projekt lodjuret över bara för att motorn startar och verkar gå bra, nejdå här vankas fler bakslag.

Det färdiga resultatet, med dekalkit och allt

Som jag nämnde i en tidigare artikel hade jag köpt en ny tank och bränslepump för att få igång E-TEC 800:n. I samband med att jag demonterade den gamla tanken upptäckte jag att man gjort en väldigt speciell infästning av dynan på just Lynx RS. Något som innebär att inte heller dynan gick att återanvända när man bytte tank. Därför hade jag fått tag i en annan dyna som passade. Dessutom var huven totaltrasig på det objekt jag köpte så jag hade fått tag i en komplett huv med lyse, ruta och allt till just en Lynx RS -16 som var i perfekt skick. Därför är det med tillförsikt jag går ut i garaget för att färdigställa detta bygge.

I framvagnen byttes även fjädrarna

Börjar dagen med att rikta och laga chassit lite då det fått en del smällar under sina dagar på crossbanan. Ett arbete som går riktigt bra, så nu ska jag bara sätta all plast på plats och sen är det väl klart? Mmm, kanske det, men… Redan när jag lägger huven på plats tycker jag det ser konstigt ut längst bak mot tanken. Det är precis som om huvsidorna är för korta för att täcka hela vägen bak till tanken. Just i detta ögonblick börjar det snurra i skallen och en tanke går till de sidokåpor jag vet ligger i ett hörn i garaget. Såg inte de lite annorlunda ut?

Lagning av plastkåpor

Klart de gör. Lynx har till skillnad från Ski-Doo gjort en helt egen uppsättning plast till sina RS-maskiner. Smalare sidokåpor som inte går dit när man har en oljeburk på plats, en helt annan tankplast och avkapade huvsidor som passar ihop med de övriga specialdelarna, men såklart inte med något annat. Dåså, det är bara att inse. Jag är vid det här laget skrotarnas bäste kund, så varför ändra på detta ”vinnande” koncept. I stället för en dag i garaget blir det alltså en dag framför datorn med Visakortet i högsta hugg.

När jag så fått alla de rätta plastdetaljerna är det äntligen dags att sätta allt på plats, inklusive det egendesignade dekalkitet som används för att dölja lagningar av kåpor mm. Just denna detalj överlämnar jag dock med varm hand till min fru, då jag helt enkelt inte har tålamod till detta. För husfridens skull är jag inte ens närvarande i garaget när denna operation ska genomföras, utan jag passar på att göra något helt annat i stället. I det här fallet klurar jag lite på drevning samt variatorbestyckning. 

Boggidämpare som fått en del stenskott

Om nu allt annat är special med denna maskin så tänkte jag såklart även ge mig på att det ska vara lite annorlunda när det gäller variatorkombinationen. I stället för TRA7 samt QRS som är den vanliga setupen för 800 E-TEC har jag därför bestämt mig för att använda pDrive och Team, dvs de variatorer som satt original på Lynx RS -16. Om du kommer på idén att montera en pDrive på en E-TEC 800 så se till att köpa en som kommer från just RS. Den som sitter på E-TEC 850 passar inte då vevaxeltappen ser annorlunda ut på denna motor.

Att ha en skoterlyft i garaget har räddat ryggen mer än en gång!

När det gäller bestyckning av pDrive så utgick jag från den bestyckning som sitter i Rave RE 850 E-TEC och satte i lite lättare vikter i den setupen. Detta utifrån att min Mullepreppade 800 E-TEC nog har lite mindre effekt än en 850 E-TEC, men å andra sidan har nya Rave RE en lite längre matta som borde gå lite tyngre att dra runt. I sekundären satt det en helix som inte var gjord för elback så den var tvungen bytas, och i samband med detta rådgjorde jag med Leif Jonsson i Hällnäs som hade ”lite” idéer om vad som borde passa. Sagt och gjort så tog jag en tur till Hällnäs medan frugan satt i klistret i garaget.

Det blev lite prylar över efter bygget var klart

För att komplettera upp detta bygge lämnade jag även i alla stötdämpare till Anders Jansson som schimsade om dem för aktiv ledåkning i stället för den närmast stumma inställningen som gäller för crossbana. Fram bytte jag även till lite mjukare fjädrar då de som sitter där på RS närmast är att likna vid järnspett. Åtminstone om man tänker åka led och inte crossbana. I och med detta är lodjuret klart för start och i nästa (och sista) artikel ska ni få höra lite om hur detta bygge har fungerat, så stay tuned!

Läs fler REPORTAGE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen