Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO EXPEDITION SE – SNÖSKOTRARNAS BENTLEY

Ski-Doo Expedition SE kommer i en helt ny tappning för 2026, med en rad uppdateringar som inte bara förändrar utseendet utan också körkänslan slår BRP på stort! Detta är Ski-Doo’s flaggskepp när det gäller komfort och extra allt, och vi på Sledtrax har haft förmånen att testa den under optimala förhållanden. Såhär betygsätter vi maskin!

Total makeover för 2026

En av Ski-Doo’s mest lyxiga modeller får en rejäl uppdatering inför 2026. Först och främst får Expedition SE det efterlängtade Gen5-chassit, vilket ger maskinen en helt ny look och en mängd förbättringar under skalet. Men låt dig inte luras enbart av det stilrena yttre, Gen5-plattformen innebär en rad tekniska uppgraderingar. Över 4800 lumen i belysning, en helt omarbetad bakfjädring uMotion som ska ge en oslagbar komfort på leden. Ny geometri i spindlarna och uppgraderade drivhjul för bättre prestanda och följsamhet i terrängen. Dessutom har Ski-Doo gett modellen en ny förvaringsbox längst bak, vilket gör att lastkapaciteten numera är klassledande – imponerande 62 kg gör denna maskin mer mångsidig än någonsin tidigare.

Vad gillar vi?

Efter ett par timmar bakom styret av Expedition SE finns det mycket att älska.
Den kraftfulla fyrtaktsmotorn med turbo levererar mer än tillräckligt med effekt för både arbete och nöje. Fit & finish, Ski-Doo är fortsatt bäst i klassen när det gäller byggkvalitet och detaljer.

Den uppdaterade 10,5-tums displayen är en game changer! Nu får du kartfunktion direkt i skotern utan att behöva koppla upp mot telefonen, vilket gör navigationen smidigare och displayen mer användarvänlig än tidigare. Första intrycket är att Ski-doo Expedition SE kombinerar kraft, komfort och användarvänlighet på ett sätt som få andra maskiner kan matcha.

Vad gillar vi inte?

Efter vår relativt korta provkörning är det svårt att hitta något vi inte gillar med maskinen. Den presterar på topp rakt igenom, och där är vi alla överens på tidningen. Men när vi kikar på specifikationerna i efterhand, är det en sak som sticker ut – priset. 260 000 kr innebär en höjning med nästan 15 000 kr jämfört med tidigare modeller. I tider där ekonomin är tuff för många och pengarna snabbt försvinner från sparkontot, kan vi inte låta bli att tycka att en prissänkning hade varit på sin plats. Men vi antar att Ski-Doo lever efter mottot: ”Smakar det, så kostar det.”

Surprise us? YES!

Om det är något som verkligen överraskar, så är det komforten. Undertecknad har nog aldrig kört en så bekväm skoter. Trots att lederna bitvis var riktigt stökiga, kändes det som att vi flöt fram på moln, mycket tack vare den nya uMotion-fjädringen.

Och även när vi pressade maskin i högre hastigheter, levererade den en stabilitet och följsamhet som är svår att hitta hos konkurrenterna. Det blev ännu tydligare när vi ”kastbytte” skotrar under provkörningen – alla var eniga: Ski-Doo Expedition SE är skotervärldens motsvarighet till en Bentley! Vi ser fram emot att fortsätta testa den i många olika scenarion under vinterns långtest, och vi kan redan nu konstatera att den välförtjänt har säkrat sin plats i Sledtrax 2026-låntestflotta.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Se några SledtraxTV

Läs mer fakta hos SKI-DOO

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

FUEL HEMAVAN

MJM POWERSPORTS

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

CROSSFIX

LJUNGBERGS MOTOR

KALIX MASKINER

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen