Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

SKI-DOO TUNDRA 600 EFI – VÅREN ÄR RÄDDAD!

Den som väntar på något gott brukar det låta och äntligen är väntan över när årets sista långtestmaskin ansluter sig till Sledtrax testflotta. Därmed har även undertecknad räddat sin vårkörning på skaren. Ni känner säker till den omättligt populära Sea-doo Spark sommartid? Ski-doo Tundra 600 EFI har nog blivit motsvarigheten hos BRP´s snöskotersida. Häng med när vi tar en kik på lappmopeden som vi precis hämtat hos OKTAN.

SKI-DOO TUNDRA 600 EFI

Efter samtal från Erik Larsson möts vi på kontoret hos OKTAN och deras välfyllda butik. Kläder och personlig utrustning, snyggt uppradat dessutom. Erik förklarar att man haft en toppenstart på året och att många modeller redan börjat sina. Superkul tycker vi på Sledtrax då dem flesta handlarna i år verkar ha sålt mycket maskiner och produkter. Det är dessutom något som behövs för att hålla liv i branschen säger Erik, undertecknad kan inte annat än att hålla med. Ski-doo Tundra 600 EFI som vi ska hämta idag är en av de sista maskinerna som ska ut. Erik förklarar att man sålt över 50 enheter av Tundran och att kunderna varit supernöjda vilket ger en försmak för undertecknad.

SKI-DOO TUNDRA 600 EFI

Vid en första anblick kan man inte annat än att konstatera att designen är en fullträff från Ski-doo. Råhet och en aggressiv huv med vackra skulpterade linjer ger en vacker och tilltalande snöskoter. Men låt oss inte stanna vid utseende, ”Looks is not all”. Sätter mig en första gång på maskin och börjar fippla med lite knappar. Det är spartanskt men ändå precis vad som är nödvändigt, back, elstart, hand & tumvärme samt hel & halvljus, precis vad som förväntas. Dessutom är displayen tydlig, rutan tillräckligt hög, dragkroken på plats och ergonomin känns riktigt vass. Imponerande första intryck på en maskin man får ny för under 100 loppor.

Fr Vä Mattias Sandberg Erik Larsson

Skriver papperna, skickar slantarna och får en genomgång av Erik på Tundran om hur man spänner rem och kontrollerar/spänner kedja. Därefter kör jag ut raketen från lokalen och parkerar den vid släpvagnen för den obligatoriska ”skaka hand-bilden”, eller nu mer röra armbågarna-bilden. En sak jag lägger märke till direkt jag kör de 30 meterna till släpvagnen är hur otroligt mjukt Tundran går i variatorerna, här kan man snacka om att smyga sig fram. Inget ryck eller skrammel bara en riktigt mjuk gång. Även svängradien känns skarp och det går att vända tvärt på bara några meter.

SKI-DOO TUNDRA 600 EFI

Sammanfattningsvis är jag oerhört spänd och förväntansfull på en första tur med storsäljaren Ski-doo Tundra 600 EFI. I nästa reportage är packkälken påkrokad, isborren fastspänd och peltorkåporna på för då är det skogsmulledags tills fjälls! Det vill ni inte missa!

Läs fler Sledrax Testar

Försäkra din snöskoter via Svedea

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen