Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX 49 RANGER ST 900 ACE – FAMILJERÄCERNS FÖRSTA DELRAPPORT

Säsongen susar förbi och så även milen. Det är hög tid för Lynx 49 Ranger första delrapport. Trippmätaren har i skrivande stund passerat 45 mil. Vi har hunnit bekanta oss med maskinen och en hel del strapatser ligger redan bakom oss. Nu ska försöka reda ut och räta på en del frågetecken, häng med när gubbräcern avger första rapporten!

Lynx 49 Ranger

Eftersom att undertecknad bor i en liten by är en skotertripp aldrig långt borta. Barnen har omfamnat “gubbskotern” med glädje. Direkt man startar den flyger någon upp på dynan bak och greppar handtagen. En annan är illa kvickt fastklistrad på tunneln, för att hålla tag om lastracket. Kör! Kör! ljuder det över nejden.
Det har gjort att flertalet av milen är i lugnt mak runt berg och vattendrag. Antingen ut för att spana, eller helt enkelt bara finglida. Vi har även en fantastisk pulkabacke ett stenkast från huset. Där har 49 Rangern agerat lift upp och ner många av milen, bogserandes både på snowracers och åkmadrass. Motormässigt för dessa uppgifter är 900 ace-snurran en riktig fullträff. Tyst, komfortabel och man behöver knappt höja rösten för att kunna sitta och prata under pågående färd.

Lynx 49 Ranger

Smak av första djupsnön

Tidigare under januari visade kung Bore sitt rätta jag. På bara ett par dagar kom närmare en halvmeter med snö på den fina botten vi redan hade, magiskt! 

När första lediga minut kom, var skoterkörning ett faktum. 49:an backades ut ur garaget, givetvis med ett gigantiskt leende under hjälmen.
När garageporten gått ner i betongen hade vi redan hunnit iväg.
Med snösprut som den höga rutan tar hand om surfar vi runt på en stor öppen myr. De vindsvarvade naturhoppen går inte heller att passera oberörda. Dessa sprängdes en efter en.  På vissa ställen är snödjupet närmare en och en halv meter där vinden hjälpt till att forsla snön.
Det tar nästan stopp när man kommer till dessa partier. Men 49:an lyckas tugga sig igenom om än den fick kämpa på rätt rejält med de relativt låga kammarna på mattan.

Lynx 49 Ranger

I vår när vi snowchekade 49:an kryssades rutan för 39 millimeter höga kammar in. Den hade sannolikt skottat på bättre med de valbara 59 millimeterna i det här föret. Fast med 163 tums mattlängd så flyter maskinen upp på snön. Det är bara när man gasar till, det blir en liten fördröjning innan mattan fattat grepp om det mjuka underlaget.
Körningen får planeras en sekund tidigare innan allting händer. Till sist hittar trots allt kallsnön upp i ansiktet, och in i den öppna hjälmen. De tjugofem minusgraderna som termometern visade då vi drog ut, känns plötsligt inte lika varma längre. Solen har gått ner för ett tag sedan, och lampan har fått börja arbeta för att vi ska kunna navigera. Det får helt enkelt räcka för den här svängen och färden tar sikte hemöver.

Varför valde vi 900 acen? 

Av två anledningar föll valet på 900 ace-alternativet. Det första var bredden på framvagnen. Hade vi kryssat in E-tec:motorn så hade den kommit med smalare framvagn på 36 tum istället för 38 tums framvagn som denna har. Ingen av dem är direkt breda men med tanke på att motorn är tyngre så blir den inte fullt lika vinglig. Sen hade vi hört att den skulle gå tystare och det kan vi konstaterat att den verkligen gör det. E-tec:en är inte speciellt högljudd, men det är trots allt stor skillnad.
Man tänker mer på smattret från mattan är själva motorljudet.

Hur är den som dragare?

49 Ranger st 900 ace är inte utrustad med växellåda. Det är något vi kan sakna, speciellt då man kopplar på timmerdoningarna. För kraften att dra tungt finns i 900 acen, men för att få växellåda  med denna motorn måste man gå på en bredbandad maskin. Vi anpassar istället lasten efter förmåga och då fungerar det riktigt bra ändå. Både julgranen samt lite björkar har fått åka bakom 49:an. En stor fördel är att den vätskekylda motorn även är fläktkyld. När den börjar gå upp i temp slår fläkten i gång och man behöver aldrig fundera på överhettning. Det man inte får glömma är att se till att slidsen får ordentligt med kylning i fall man krypkör länge på hårt underlag. 

Tillbehör

Det första extratillbehöret har även det hittat på plats. Det är inget mindre än en gigantisk packlåda på hela 110 liter. Ett originaltillbehör som lossas enkelt tack vare BRP:s smarta Lin-Q system. Det enda man behöver montera för att kunna fästa boxen på under minuten är Lin-Q-fästena. 

Platsen för fästena är väl markerade på bandtunneln. Hålen som skall tas upp för att kunna trä upp muttern är förborrade och behöver bara sprättas upp försiktigt med en kniv.

Efter att man gjort det trär man bara upp muttern och skruvar fast fästet. Nu är själva systemet redo att användas, då själva låsningen sitter monterat på packboxen, klockrent!

Nu har vi lastutrymmen för vedsäcken, yxa och andra förnödenheter för vårens strapatser. Milen rusar vidare och nu när dagsljuset blir längre för varje dag, kommer utflykter med pulka och familj bli obligatoriska under vårens helger.
Håll utkik för nästa uppdatering på LYNX 49 RANGER.

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala LYNX handlare:

SN MOTORSERVICE

OKTAN SVERIGE AB

AUTO BLÅ

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen