Sledtrax testar
SKI-DOO TUNDRA – MÅNGSIDIGHETERNAS SNÖSKOTER
Det har gått ett par veckor sedan jag hämtade ut Ski-doo Tundra hos OKTAN och äntligen har vi hunnit spendera en första helg tillsammans. Gissa om undertecknad är imponerad över tundran? Alltså en wow känsla efter en första sväng säger mycket… Hur är då framkomligheten? Ergonomin? Räcker motorn till? Nu är det hög tid att räta ut några frågetecken i en första delrapport, Häng med!
Ski-doo Tundra har blivit en enorm storsäljare för Ski-doo under säsongen och undertecknad börjar förstå varför. En första helg bakom styret och kameran då vi spelade in en review samtidigt gör att undertecknad både fått möjlighet att frakta saker men också hunnit köra maskin i allt från öppna myrar till brantare terräng. I tung snö, på skaren och på vissa ställen där det drivit, i puder.
Framkomligheten
Framkomligheten sägs vara Tundran ess i rockärmen och där kan jag inget annat än hålla med. Den relativt lågkammade mattan gör ett grymt jobb i snön och drivet att föra chauffören och maskin försiktigt framåt finns där hela tiden. Variatorerna är ruskigt bra kalibrerade för smygande körning vilket gör tundran extremt förlåtande när piloten trasslar in sig i lite för knepig terräng. Flippen i boggien har också används vid ett par tillfällen och hjälpt undertecknad undkomma blodsmaken i mun och spaden i hand. För att köra fast med denna snöskoter krävs totalt hjärnsläpp av chaufför något jag ändå tyvärr lyckats med…. Den smala framvagnen med tubdämparna gör maskin extra smidigt och lättmanövrerad när det är trångt, ruskigt trångt, men gör även att tundran inte är någon hit efter en knölig led, där den kan upplevas aningen vinglig. I det stora hela finner jag inget negativt att säga om framkomligheten. Här har Ski-doo lyckats med bravur ta fram en maskin som tar sig bättre fram i snön än många andra konkurrenter på marknaden.
Ergonomin
Man får det man betalar för brukar det låta! Med andra ord borde Ski-doo Tundra vara väldigt spartanskt byggd. Absolut det finns inte jättemycket ”lull lull” och fancy funktioner men det man behöver och förväntar sig på en maskin i denna prisklass finns där och dessutom riktigt snyggt förpackat. Finishen som BRP är känd för ligger även i topp på denna modell trots att den kostar mindre än hälften mot de värsta syskonen. Snygga knappar, up to date, tydligt display, bra passform på kåporna en ruta som styr undan snön och de kalla vintervindarna, för undertecknad perfekt styrhöjd och ett vackert tilltalande formspråk på looken. Tundran känns välbyggd, inget rakkel eller glapp.
Hur är den då att köra?
Förlåtande, trygg och smidig! Tundran gör den mest novis chauffören bekväm efter någon minut i cockpit. Den mjuka gången gör att Tundran är smidig och förlåtande för errors skapat av sin pilot. Fjädringen är dock i mjukaste laget och vi körning efter led eller på stenhård skare bottnar stötdämparna i boogien gång på gång. Något jag kan uppleva lite störande. Men i sitt rätta element utanför leden och i snö gör den mjuka set-up att maskin känns smidigare än många andra. Känslan bakom styret är kontrollerad och maskin överraskar sällan sin pilot med några otrevliga överraskningar vilket gjorde undertecknad trygg med Tundran redan efter de första kilometerna.
Motorn
Här har man gått på sitt tidigare utvecklade EFI system med semi direkt insprutning. 85 hästar säger papperna men med en chaufför som åkt det absolut värsta de sista åren finns såklart ett glapp i ”funfactorn” på Tundran. Med det sagt saknas det absolut inte effekt från maskin utan är nog mer än vanesak från chauffören. Kraften finns där och vågar man bara hålla tummen stumt mot styret i några extra sekunder gäller det att hålla i sig. Vill även framföra att ser man vad Ski-doo Tundra är byggd för, dra packkälken, smyga i skogen så är denna motor ett fint och avvägt alternativ.
Samanfattningsvis
Ski-doo Tundra är utan ett minsta tvivel en mycket fin snöskoter där man får oerhört mycket för pengarna. För stugägaren, för renskötaren, för familjen, för jägaren, för fiskaren. En maskin som sticker ut med sitt råa look och sin vassa framkomlighet. Helt klart något undertecknad fått erfara och blivit mäkta imponerad av.
Läs fler Sledtrax Testar
Kontakta din lokala Ski-doo handlare: