Vi på Sledtrax har haft förmånen att testa den nya och glödheta Polaris 9R Switchback Assault 146 Escape, den senaste modellen Assault Familjen. Under en lång och intensiv dag hade vi nöjet att få utmana denna nykomling i både lössnö och på leder. När pulsen nu har lagt sig kan vi med stolthet dela våra intryck och här kommer våra tankar!
2026, Switchback Assaultens år?
Inför nästa säsong har Polaris gjort betydande uppdateringar med Switchback Assault 146 Escape som gör den otroligt intressant för den skandinaviska marknaden. Det mest uppmärksammade är den nya framvagnen Escape som är justerbar mellan 39-41 tum, den har bland annat fått RMK-spindlar och står på Gripper skidor. Med framvagnen inställd på 39” ger hela maskinen ett smidigt och lättkört intryck, särskilt i ospårad terräng. Det är förmodligen inslagen av RMK-komponenter som är grunden till denna känsla, dessutom har skotern fått den kraftfulla Patriot 9R-motor som alltid ger grym gasrespons och kraft. Detta gör givetvis att körupplevelsen höjs ytterligare, det spelar ingen roll om du kör efter en bred snabb led eller i djup snö, kraften och responsen finns alltid där.
Att köra:
Assault Escape ska vara byggd som många andra Crossover-maskiner för att vara 50/50 led och lössnö. Intrycket den lämnar oss efter en lång dag bakom styret är att den faller lite mer mot friåkning vilket var något som uppskattades av de som provade den. Den känns lätt bruten och balanserad när man susar fram mellan granarna, det bör tilläggas att vi körde den med 39” inställning på framvagnen. Då tanken och dynan är avsmalnad framtill får även du som är kortare en naturlig stående körställning vilket förstärker hela känslan.
Den 2” höga Crossover-mattan skickar inte bara iväg snö i det lösa, utan den ger både bra driv och bromsförmåga på leden vilket den ska vara ämnad för. Det är inget snack om att den nya medlemmen i Assault-familjen även ger massa körglädje även efter led. Responsiv, kvick och smidig är egenskaper som gör att det lätt kan börja gå fort efter lederna.
Vad tycker vi mindre om?
Trots en övervägande positiv känsla finns det alltid förbättringsområden att överväga. Även om dämpningen fungerar bra och är komfortabel på de flesta leder hade vi önskat möjlighet att ställa dem ännu styvare för de snabba tillfällena efter de riktigt stökiga lederna, här upplevdes de något mjuka. När prislappen dessutom är på cirka 250 000 kr blir även den mest inbitna skoterentusiasten mer reserverad och förväntningarna blir ännu högre.
Är det något som överraskar oss?
Ja, verkligen! Det som imponerade mest på oss var känslan att hantera båda världar, den tar sig an led och i lössnö på ett sätt som man önskar från en Crossover-maskin. Escape´n erbjuder både framkomlighet, bus och körbarhet i det orörda. Trots knöliga partier på leden kändes det som att vi flöt fram bra, skotern förblev stabil även under högre hastigheter och levererade en körupplevelse som kommer bli svår att matcha i sitt segment. Polaris 9R Switchback Assault 146 Escape har verkligen visat sig vara en stark spelare för både led och lössnö. Har ni möjlighet att testa denna maskin tycker vi verkligen att man ska göra det – den lämnar helt klart ett leende på läpparna!