Med den helt nya 858 tvåtaktsmotorn, i det slimmade och välbalanserade Catalyst chassit har Arctic cat tagit fram en maskin gjord för dig som vill ha lite av allt, Arctic cat RIOT 858 sno pro! En crossovermaskin som vi med spänning och glädje steg på, för här hittar vi både egenskaper för led och lössnö. Kan en maskin ge oss en bekväm åktur efter leden samtidigt som den tar sig fram smidigt i terrängen?
Mer effekt, mindre vikt
Med en ny 858 motor som ger mer effekt än föregående C-TEC2 800 och även en lägre vikt är det med stor nyfikenhet vi kliver på denna maskin. Vi börjar som oftast färden efter leden, där känns Rioten aggressiv men säker. Med sin 39” framvagn så går den stadigt utan att bli tungstyrd. Den är faktiskt riktigt kvick och följsam, kanske är det tack vare att viktfördelning centraliserats så att fjädringen sitter direkt under mig som förare som gör att man känner kontroll och får en bra balans.
På leden och i terrängen
Hurricane mattan, som är kittad med 44mm kammar i 146” utförande ger bra grepp och skjuts, men stundvis känns den en aning slirig i hög fart där leden blivit lös och spårig. Om vi ska gå in på mattan i förhållande till framkomligheten i terrängen så skottar den på bra med sina kortare kammar, 39” framvagnen däremot känns en aningen bred när man numera är van att inte åka bredare än 36”, så det är helt klart en vanesak.
Men det ger ju även en stabilitet och bärighet på snön. Dock inga problem att leka av sig med några pudersvängar runt granar och böljande kullar. Nån värre terräng hann vi inte ge oss på, men håller man fart med hästarna i 858 motorn är vi övertygad om att man tar sig fram med bravur.
Nyheter med stuns
På denna Arctic cat RIOT sno pro hittar vi de nya AC5S stötdämparna designade av Arctic Cat. Med dessa kan du justera mellan fem olika lägen för din typ av körning och beroende på vilket underlag du kör på, vilket kan variera när du som crossover åkare kanske åker på och av led om vartannat. Leden vi kör på tiden med Rioten är inte så stökigt så dämparna får kanske inte riktigt pressas till sitt yttersta, men vid de gupp och knölar samt kurvor som vi sveper förbi upplevs AC5S dämpningen tillitsfull och än om skidan lyfter ibland så finns ingen oro att tappa kontrollen.
Vad behöver du just idag?
Inget som påverkar körkänsla eller motorkaraktär men något som man ofta kan sakna är förvaring, för med en crossover maskin som denna kan du ena dagen vilja åka på en ledtur med familjen,ta med fika och fiska en stund medans du nästa dag släpper lös tyglarna och tar dig an terrängen. Med atach systemet som kom tillsammans med catalyst plattformen kan du enkelt och snabbt sätta fast och ta bort tillbehör utefter dagens planer.
Riot tar rematch!
Så efter en heldag med nya maskiner i alla dess olika typer och modeller var man ganska mör i kroppen, därför var det extra skönt att kliva på crossovern Arctic cat RIOT 858 sno pro som stog på tur på listan. En maskin som visade sig gå fint efter leden, har bekvämligheter så som elstart och dessutom går att släppa lös alla hästar i nya 858 motorn och ha riktigt kul ute i lössnön med! En maskin som skulle göra sig riktigt bra i de skandinaviska förhållandena, eller vad tror du?