Vårsäsongen är i full gång och en magiskt period väntar för oss som älskar fjällvärlden! Det innebär också att vi på Sledtrax har haft möjlighet och lägga vantarna på några av nästa års skotrar. Till den här säsongen släppte Arctic Cat en ny modell som heter Riot, till nästa år har man tweekat den till att bli en ännu busigare maskin och gett Riot`n ett syskon. Häng med oss när vi får ett första intryck och provar nya Arctic Cat Riot X!
I mitten av mars mötte vi upp gänget på Arctic Cat i Åkersjön för att ta del av nästa års maskiner, Rioten var något som väckte ett intresse redan för ett år sedan och har som bekant varit en av våra långtestmaskiner under den här säsongen.
Vid en första anblick ser vi att till 2021 har en del justeringar gjorts och en del av dem ganska markanta. Man har bytt ut de klassiska twin railsen till en mono rail, det här är för att den ska bli ännu bättre vid ospårad körning. Vid en närmare titt så är det inte bara monrailen som ska göra den bättre i snö, på Riot X sitter det dessutom en ny Powder Claw matta. Det i kombination med den kortade tunnel som X`n dessutom har borgar det för en busig maskin.
När vi ställer oss på maskinen är det mesta bekant, inget som sticker ut från fjolåret. Vi startar upp motorn och beger oss ut för att se hur maskinen känns. När motorn blivit varm börjar vi känna katten lite på pulsen, den har bra gassvar i 800 c-tec2 och den levererar bra med pulver även variatorerna känns välkalibrerade. Efter leden arbetar dämparna bra och klöset i mattan finns det inget att klaga på.
Riot X gör inte bort sig här trotts att vi låg på ganska bra i de stökigare partierna med tvättbräda och långa whoopisar. När vi kört efter leden en stund öppnar landskapet upp sig, granar byts ut mot fjällbjörkar och myrar och branter löser av varandra. Vi kunde knappast få bättre miljö att prova hur X´ns alla uppdateringar påverkar lössnöegenskaperna. De första pudersvängarna känns lätta, det är inga problem att lägga maskinen på sida trotts att det sitter en 40” framvagn på denna crossover.
En aggressiv vinkel gör att drivet på mattan är bra, det är kombination mellan monorailen och de högre kammarna som gör att fästet är riktigt bra. Dem som kört Alphan vet att skråkörning och surfa sig fram i pudersnön inte kräver så mycket ansträngning, Riot X är av med den lite bredare framvagnen inte lika lätt men fortfarande väldigt samarbetsvillig.
Hur är då busfaktorn?, Vi skulle vilja påstå att den är väldigt hög. Det är en resvillig maskin som lätt går på rulle, när skidorna är i luften är det lätt att byta riktning eller göra rullevändingar för den delen. Den inbjuder även till luftfärder då det sitter bra dämpare på och trotts att det är en 146” går det att bygga bra med fart i den orörda lössnön.
Vi får syn på en längre brant där vi kan prova klättringförmågan. Tummen mot styret och med siktet inställt på ett highmark ylar 800cc på i fulla varv, långt upp i backen börjar vi tappa fart. Då Riot X `n går ganska högt blir det en odramatisk vändning innan det blir en fastkörning.
Vi hade gärna varit ute längre med Riot X då den är ett riktigt buspiller men som man säger har allt roligt sitt slut. Vi styr tillbaka mot parkeringen igen med en bra känsla i kroppen och en övertygelse om att vi helt klart kommer möta ARCTIC CAT RIOT X där ute nästa säsong!