Arctic Cat Thundercat 9000 heter den riktiga fartdåren i segmentet hos Arctic Cat. Denna modell har varit med några år nu och till 2020 har justeringar och uppgraderingar gjorts för att förbättra modellen ytterligare. Vi var på plats i Saxnäs när Arctic Cat visade upp samtliga nya modeller och Thundercaten fick sannerligen visa upp musklerna, följ med för vårt första intryck av detta monster till ledskoter.
På parkeringen står Arctic Cats snabbaste och kraftfullaste ledskoter och väntar. Till synes en väl bekant maskin baserat på en beprövad plattform. Fronten på skotern är aningen lägre än vad man är van att se och mattan har tämligen låga kammar, detta skvallrar om hastighetsresurserna. I denna snöskoter hittar man dessutom en kraftigt effektfull motor på hela 200 hästkrafter och man möts direkt av ett härligt 4-takts mullret när man trycker igång maskineriet. Känslan är solid och mäktig. Nu är klockan slagen och vi beger oss ut på en riktig provkörning.
Arctic Cat Thundercat är byggd för hastighet är det inget snack om. Man blir lätt fartblind när ledpinnarna svischar förbi och detta är nog mycket tack vare, eller på grund av, den otroliga komforten som skotern erbjuder. Styrningen är lätt, körställningen bekväm och det är i största allmänhet bara bekvämt att köra denna skoter. En maskin som inte trycker hornen i sidan på en så fort man kommer in i en sväng, utan den följer medgörligt med och gör färden odramatisk.
När vi ändå är inne på köregenskaperna måste det nämnas att det sedan tidigare suveräna iACT stötdämparsystemet till i år blivit ännu bättre. I överlag är det samma egenskaper man får där man med en snabb justering från lättillgängliga knappar på styret kan ändra dämparinställningarna. Det som är nytt för i år är att man kan justera fram och bakdämparna separat och spara 2 olika lägen. Detta möjliggör att man nu kan ha mer personligt anpassade dämparjusteringar bara ett knapptryck bort.
Färden går vidare och vi återkommer ofta till de scenariot att man kollar ner på mätaren överraskas av större siffror än vad man tänk, den är lurigt snabb helt enkelt. De gupp som leden bitvis erbjuder flyter Thundercaten bara över och det behövs faktiskt ganska bra motlut för att man skall få använda fulla slaglängden på stötdämparna. Förvisso kör vi nu dämparna ställda ganska hårda, men det är helt rätt när det är inspirerad körning som står på schemat.
Är detta en maskin med lekfullhet och smidighet som ZR 8000 RR, absolut inte. Men man kan med god aptit ge sig ut för att äta mil av guppiga leder. En brutalt rolig maskin med ett enormt vrid och överflöd av hästkrafter. Allt detta förpackat i en känsla av trygghet och stabilitet.