Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

YAMAHA VIPER B-TX LE 153 HAR FÅTT ETT ANSIKTSLYFT OCH FORTSÄTTER LEVERERA

2020 blir året då Yamaha Viper kommer i helt ny kostym. Utseendemässigt blir den väldigt lik sin bror Sidewinder. Skillnaden de två emellan är att Vipern får kylflänsar på huven, annars är det i det närmaste bara dekalerna och ett antal ponnys som skiljer dem åt. Sledtrax har känt och klämt en aning på nya Vipern och provkörningen var positiv.

Yamaha Viper har alltid hållit hög kvalitet, något som nya Viper verkligen lever upp till. Gen 2 uppdateringarna gör maskinen mer slimmad och läcker till utseendet. Kåporna, men framför allt huven, har blivit enklare att demontera i fall man behöver göra det. Alla utvändiga uppdateringar och den läckra färgsättningen i blått och orange tillsammans med ett svartlackat chassi är en läcker färgkombination. Den stack verkligen ut i den kalla och klara marsmorgonen. Vi sätter oss på Viper B-Tx LE och ger oss iväg för att utmana den djupa snön.

Med den 40 tum breda framvagnen känslan stabil och ledkörning klarar den med bravur. Det är i kurvorna man får jobba lite extra med de 153 tum som snurrar under dynan. Powerclawmattan har visat sig vara en riktig allroundmatta. Den greppar bra både på leden och vid sidan om. Vipern har ingen turbo men motorn levererar tillräckligt med effekt för att körningen skall vara riktigt underhållande. Jämförelsevis klassas den in som en sexhundrakubikare, vilket stämmer in ganska bra. Underhållande är den verkligen. Motorns ljud är hårresande och det rör på sig bra.

Hur är den att köra då?

Vi attackerar en brant backe, motorn får jobba och snön är metervis djup. Visst tar det emot lite, fast det gör det även för maskiner med större rover. Vi lyckas erövra backen med den välbalanserade Vipern, känslan är riktigt imponerande. Skotern känns också smidigare än tidigare år. Skärningen genom snön med de slimmade kåporna går lättare. Gen 2 har fått Vipern att haka upp ett par pinnhål körmässigt, det tackar vi för. Vi tog även en repa på leden för att känna om gamla takter satt kvar, och inte helt oväntat lever den upp till våra förväntningar. Fox qs3 underlättar för Vipern när guppen tätnar, här utsätts vi inte för några spännande överraskningar. Med läge tre på stötdämparen blir de så pass styva att motguppen ska vara stora innan stötdämparna slår igenom. Det gjorde de aldrig medan undertecknad prövade Yamaha Viper, inte heller för någon annan i vårt gäng för den delen.

Till 2020 får Viper samma styre och reglage som Sidewindern kom med till i år. Det innebär en stor förbättring. Bromsen blir lite mindre och smidigare samtidigt som den kommer närmare styret. Kontrollen på maskinen i tät skogsåkning underlättar när man med enkelhet kan vila ett finger på bromsen utan problem. Den känslan har vi inte haft tidigare på Vipern. En efterlängtad nödstopp har även hittat en plats ovanför tanklocket.

Sammanfattningsvis 

Känner man att man vill ha en komplett skoter med riktigt schyssta dämpare, läckert utseende, bra allroundegenskaper men inte behöver de där sista hästkrafterna, ja då är detta helt klart ett hett alternativ. Den har även ett mer tilltalande pris än de absolut värsta maskinerna på marknaden.

Läs mer om Yamaha HÄR

Läs mer hos tillverkaren HÄR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen