Nyheter
CAN-AM MAVERICK R – NY VÄRSTING PÅ MARKNADEN
Can-am tar nästa steg, och det är ett stort sådant! Med sin nya Can-Am Maverick R visar de upp en av de brutalaste maskiner vi sett i nutid, fullmatad med nyheter både utseendemässigt och för en ny oslagbar prestanda. Med grym dämpning, robust konstruktion, och de stora däcken anar vi att denna maskin kan ta sig an den hårdaste terrängen. Kom så kikar vi lite närmre på denna beast!
X3 har setts som en av bäst presterande side by siden i branschen i flera år, men så småningom har det efterfrågats mer, mer hästkrafter, bättre dämpning, mycket vill ha mer så att säga! Så nu tar Can-Am nästa steg för att steppa upp gamet med sin alldeles nya Maverick R. Den kommer i ett flertal olika utföranden, Maverick R, Maverick R X, Maverick R rs och Maverick R rs med Smart Shox.
Både skönhet och odjur
Vi ser Can-Am dna´t lysa igenom med sina snygga linjer som följer fordonet hela vägen från fronten och bak, detta ger en snygg look som vi tycker ser riktigt aggressiv ut. Även led belysningen ger en extra touch till utseendet och säkerligen ett tryggt ljus i mörkret. Men den där prestandan vi pratade om, var kommer den ifrån? Ja här hittar vi inte bara en komponent som tillsammans ger denna UTV sin kraft och kapacitet men hjärtat i detta monster är en Rotax 999T med hela 240 hästkrafter med en trecylindrig turbo, detta gör den alltså till den mest kraftfulla UTV motorn i industrin!
Motorval och växellåda
Du har tre olika motorval när det gäller vilken karaktär du vill ha på körningen, normal, sport eller sport + för att passa dig och ditt syfte med maskinen. Ännu en stor nyhet vi hittar på Can-Am Maverick R är växellådan med hela sju växlar samt dubbla kopplingar, förkortat dct. Denna gör att du kan komma upp till en högre växel på kortare tid tack vare den blixtsnabba och sömlösa växlingen. Du kan själv välja mellan att växla manuellt eller automatiskt för att få ut det mesta av den körning du är ute efter. Med dct får du en aggressivare gasrespons och hinner knappt blinka innan nästa växel är i på 0.2 sek.
Nya iögonfallande spindlarna
Men den kanske mest iögonfallande detaljen på denna Can-Am Mavrick R ser vi direkt vid första ögonkast, de nya rejält tilltagna spindlarna. Det är inte bara utseendet på dem som är riktigt aggressivt, även funktionen på dem är något utöver det vanliga. Trycket och vikten fördelas bättre vilket gör att däcken ligger mer mot backen som i sin tur ger bättre grepp och snabbare kurvtagning. Maskinen blir stabilare och mer förutsägbar vilket ska ge en lätthanterlig maskin med riktig point and shoot känsla. Med en generös markfrigång på 17″ och en grym förmåga att absorbera stötar och gupp tror vi att denna maskin kan ta sig var den vill.
Insidan som erbjuder både hög komfort och teknologi
Med ett knapptryck eller ljudet av din röst får du både navigation och infotainment inne i hytten. BRP GO! gör att du kan hålla koll på både navigation och dina smartphone appar direkt på den 10,5″ stora skärmen. När du sitter i förarsätet blir du ett med maskinen tack vare alla dess fina funktioner och finesser, allt för att du ska kunna ta din körning till nya höjder och pusha gränserna.
En maskin som har allt?
Så här får vi en robust konstruktion som ska hålla för de tuffaste terränger och utmaningar samtidigt som den är maxad med power och prestanda! En ny rå look och de senaste teknologierna, allt förpackat i ett och samma fordon. Frågan är kanske inte om den håller och presterar utan om föraren kan prestera vad Maverick R kan ge? Ja det återstår att se och vi hoppas på att få prova denna värsting för att själva ta reda på det!
Försäkra din UTV via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din UTV via SVEDEA
Läs några Sledtrax Testar