Skoterdelen.com är idag en etablerad och välkänd webshop för eftermarknadsdelar och produkter anpassat för oss skoteråkare. Deras affärsidé är enkel: en tydlig och användarvänlig webshop, inköp av stora partier för att ge oss kunder bra pris, service per telefon och snabba leveranser. Vi på Sledtrax är nyfikna på personen bakom Idéen och den resa Skoterdelen har gjort sedan starten, var på vi har träffat Mattias Ahlberg som påbörjade sin vision 2005 i källaren.
Skoterdelen omsätter idag närmare 27 miljoner kronor och har växt kraftigt under de sista åren. Riktigt så såg det inte ut 2005 när Mattias lanserade företaget i sin källare, använde sovrummet som lager och hade kontoret i en klädkammare.
Sakta men säkert ökade Mattias sitt kundnät, kunde köpa större partier med produkter från distributörerna och inom något år byttes sovrummet och källaren ut mot en lokal och kontor i den vackra byn Klövsjö i Härjedalen.
Idag har företaget 15 anställda och sitter i lokaler med lager på över 3000kvm2 i Svenstavik. Mattias tror att en stor anledning till framgången av Skoterdelen är den kunskap och kundservice personalen besitter och levererar, tillverkning och importer av egna produkter samt möjligheter att hämta sitt köp både på plats i Skoterdelens egna butik eller att få det levererat av posten inom några få dagar. Helt enkelt lösa det så enkelt och smidigt som möjligt för kunden. Mattias hävdar även Skoterdelen är marknadsledande i Sverige på ”hardparts” alltså mattor, cylindrar, kolvar, motordelar och så vidare.
Hur ser du på framtiden?
Framtiden ser ljus ut, vårt mål är att fortsätta växa med vårt lager i Sverige och med svensk personal. Att utöka vårt produktutbud ännu mer, både med egna och andras produkter. Att jobba mer med olika event och marknadsföra vårt varumärke mer digitalt där kunderna finns. Vi tittar även på att skaffa teamåkare och öka vårt nätverkande på sociala medier.
Har ni några spännande nyheter för i år?
Ja, vi kommer i mitten på november lansera en snabbare webshop med ny design som bygger på samma plattform som Facebook. Fördelen för kunden är att sidan tänker steget före och på så sätt gör det enklare att navigera bland smarta funktioner och filter på sidan.
Berätta om er passion för powersportsindustrin?
Om ändå dygnet hade mer än 24 timmar! Har åkt skoter sedan barnsben och det är otroligt vilka möjligheter skotern ger oss åkare. Dock är vår störta prioritet att våra kunder är mer än nöjda och vintertid packar vi ibland över 1200 leveranser per dag. Detta har lett till att jag faktiskt har bytt ut
mina två skotrar mot en Yamaha GP1800 då sommarhalvåret är lite lugnare. Läs mer på: skoterdelen