Kontakta oss

Reportage

FRÅN HAMMERDAL TILL HELA VÄRLDEN, SAGAN OM TOMAS BERNTSSON OCH TOBE!

Han har gjort skotertidningar, varit ett av Sverige största namn inom friåkningen, dragit igång den trend inom backcountryåkningen som gäller idag, och först i världen med att lansera en modern skoteroverall eller “monosuiten”. Sedan 2003 har Tomas drivit sitt livsverk TOBE Outerwear genom en kantstött resa för att nu ha blommat ut och blivit ett av branschens bästa klädesmärken.

Det är en vacker dag, kontoret som är en ombyggd gammal lada ligger i anslutning till gården där Tomas växt upp, omringad av vackra vyer i ett vinterlandskap med fjällen bortåt horisonten förstår man varför Tomas redan som grabb fick ett intresse för naturen och skoteråkning i sig.

Knackar på dörren och stiger in, välkomnas av en söt liten svart krabat som är lika glad att se mig som en annan är när man får åka sina första pudersvängar varje år. Tar inte många sekunder innan Tomas kommer nedrusande i trappan med en energi som inte går att ta miste på. Vi hälsar och han frågar genast om jag vill ha en kopp kaffe, vi småpratar lite om “väder och vind” men kommer snabbt in på TOBE 2019 års klädkollektion som hänger snyggt och prydligt framför oss. Tomas visar mig massvis av nya monosuits och nya funktioner.

Sätter oss i köket och sipprar en mun kaffe och ställer därefter frågan om hur allt med TOBE startade? Får ett pirr i blicken av Tomas, han skiner upp och börjar:
Jag har alltid haft ett brinnande intresse för skoteråkningen, i synnerhet den trend som är idag där mycket av skotersverige strävar mot friåkning i tonvis med puder. Efter många år uppe i Jormvattnet där jag tillbringat 1000tals timmar med skoter kände jag att det inte fanns en klädstil tillhörande skoterfolket som passade för mig och den typ av åkning vi gjorde på den tiden. Samtidigt ville vi skapa kläder som både gick att använda för skoteråkning men likaså skidåkning. Där föddes idèn TOBE, sagt och gjort startade vi i liten skala, efter något år växte vi i snabb takt och utvecklade flertalet plagg för skoteråkningen.

Hur fick ni ut ert namn på den tiden?

Vänta lite utbrister Tomas och springer iväg, någon minut senare kommer han tillbaka och slänger upp några skotermagasin vid namn Red Sherpa och TOBE Technology och fortsätter:

De första åren var tuffa. Vi fick knappt ihop några pengar till marknadsföring. Vad vi istället gjorde var att anordna efterfester på alla skoterevent som var på den tiden, likaså genom lite filmer.
På så sätt fick vi lite spridning på vårt varumärke och kläder.
När vi sedan efter ett par år hade en kassa som gjorde det möjligt för oss så började vi annonsera i skotertidningar under ett par säsonger. Till sist insåg vi att det var ett bättre alternativ att starta ett eget skotermagasin där vi själva hade största delen av reklamen och på så sätt kunna få ut våra kläder i större skala. Med hjälp av Hans Wärdell skapades magasinet Red Sherpa som under tre års tid gav TOBE den skjuts de behövde. Mycket av innehållet i tidningen var relaterat till TOBE kläder och med reportage från friåkning runt om i världen gav magasinet en stor läsarskara.

Har ni någonsin haft en motgång?
Tomas utbrister i skratt, jaa du, många gånger:

Värst var det efter finanskrisen 2009, försäljningen hade dalat. TOBE hade nätt och jämnt klarat sig med livhanken i behåll. Marknaden förändrades och de kläder TOBE tillverkade på den tiden var på utgående. Tomas som är en krigare började tänka om på nytt hur TOBE skulle kunna komma tillbaka. Allt kokade ner till att han ville tillverka världens bästa skoter- och skidkläder med en ny design och med en kvalitet som inte skulle gå att tumma på. Då föddes idén om den moderna skoteroverallen “monosuiten”. Leverantörer byttes ut och material likaså. Det var som en helt ny start för oss. Vi satte trenden när vi lanserade monosuiten och det har visat sig vara rätt väg för oss på TOBE att gå.

Hur ser du på de sista åren och framtiden?

2015 tog vi in riskkapitalister för att slå oss in på den nordamerikanska marknaden där vi idag lägger vårt största fokus. TOBE har växt mellan 40-45% i Nordamerika de sista 3 åren vilket känns superkul. Det är där den stora marknaden finns för våra kläder även om det är superkul att så många i Sverige åker med våra saker. Jag ser ljust på framtiden och vi kommer att fortsätta vårt stenhårda jobb framförallt i USA för att öka våra marknadsandelar.

Jag ställde därefter tre snabba frågor till Tomas om TOBE:

Vem är er största konkurrent?
-KLIM
Vad är de tre bästa sakerna med TOBE kläder?
-Design, funktionella detaljer och kvalité!
Vad är målet med TOBE?
-Tomas skrattar till och avslutar: att åka mer skoter!

Vi på Sledtrax kommer under säsongen att åka med kläder och skor från TOBE Outerwear och kommer självklart ge er våra läsare den ärliga sanningen om hur de fungerar ute i det fria. Så stay tuned!

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen