Kontakta oss

Sledtrax testar

GENESIS 998 CC TURBO MOTOR

Det är några år sedan rykten om en revolutionerande nyhet från Yamaha började spridas och till 2017 kom Genesis 998 cc visslande motor i första Sidewindern. Det fanns många skeptiker och ännu fler som var helt lyrisk när nyheten om en stock turbomatad 4-taktare släpptes. Hur har marknaden tagit emot den och vad finns det för eftermarknadsgodis? Detta ska vi ta en titt på.

Genesis 998 cc

Det är nu fem säsonger sedan Genesis 180 motor kom ut på marknaden. Den satt inte bara i Yamahas skotrar utan även Arctic cats modeller. Motorn skulle vara uppbyggd för att tåla grymt hårda påfrestningar och samtidigt vara bulletproof trots att den bitvis skulle vara varm som en glödande kamin. Hur har det då fungerat under dom fyra åren som motorn funnits på marknaden? Den har nog uppfyllt allas förhoppningar och löftet om en pålitlig motor är ingen underdrift för stock är det nog ingen som kan köra slut på Genesismotorn. Med en turboladdad fyrtaktare fanns alla förutsättningar för att vässa upp effekten ytterligare, speciellt med tanke på att varenda skruv, packning lagring jaa allt i motorn är uppbyggd med syftet att klara en turbo och ett högt effektuttag. 

MAPTUN

I dagsläget finns det flera märken som gör eftermarknadsprodukter till motorn och flera som har optimeringar och flashar om dem. MAPTUN är ett av dessa företag. Det är ingen ovanlighet att träffa på skotrar som har 260-270hk där genesis spisen sitter i och med dom tysta fullflödesdämparna som finns är det inte speciellt högt ljudvolym heller. Det som är mest avslöjande är snorkeln som sticker upp och givetvis kan ett visst kvittrande ljud förekomma då och då! Förutom mappningar eller så kallade flashningar byts turbotryckslangar ut till kraftigare för att klara mer ladd och här finns det även flera färger att välja på. Det är många som byter original dumpventilen som är gjord i plast för att försäkra sig om att bibehålla rätt laddtryck.

Grenrör RJWC

Det som har börjat komma mer och mer till den här säsongen är eftermarknadsgrenrör. Här ändras flödet på avgaserna och det i gengäld gör att gassvaret blir betydligt bättre. När grenröret byts ut blir det ett annat ljud i skällan, inte så att motorn låter högre däremot blir det argare sång. Man hör faktiskt skillnad redan på tomgången när ett grenrör från eftermarknaden sitter på plats.

Tidigare populära modeller från Yamaha att bygga turbo på var Apex och Nytro. Dessa modeller var också fullt fungerande med ett turboaggregat och gick att ta ut bra med hästar ur. De hade dock inte turbo standard och inte alls samma gassvar eller uppbyggnad av motor som den man hittar i Sidewindern.

Bus med MAPTUNAD Sidewinder XTX

Hur långt kan man då komma på nya Genesis motorn utan att uppgradera spridare och turbo? Vi tog kontakt med Viktor på Maptun powersports för att höra deras åsikt. Jaa säger han, med original spridare och turbo kan man ta ut ungefär 270 hk och fortfarande ha en viss säkerhetsmarginal. Vill man ha mer effekt än så måste lite andra uppdateringar ske, större spridare och en uppgradering av orginalturbon och vips så plockar man ut 300+ hp vilket är vårat steg 5. I steg 5 har du även ett annat grenrör och en ny mapsensor. Dessa maskiner går ruskigt hårt och har fortfarande den driftsäkerheten som önskas.

Vi på Sledtrax har kört långtestmaskiner som varit standard men även optimerade. Vi kan bara intyga att utvecklingsteamet på Yamaha och Maptun har gjort ett grymt bra jobb. En motor som är tillförlitlig med mycket effekt och det så kallade turbolagget är ett minne blott!

Läs mer hos MAPTUN

Se vår review av Sidewinder XTX

Kontakt din lokala Yamaha Handlare

Yamaha Center Östersund

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen